Budova na ulici Beekman Street ani zďaleka nepripomína miesto, kde by ste očakávali veľkolepú módnu akciu, ale opak bol pravdou. A možno práve pre jej mystériu a architekturálnu výnimočnosť (vnútorná pravidelnosť na seba vrstvených poschodí pripomínala akýsi výťah do nebies) si ju vybrala švédska značka H&M, ktorá tu zorganizovala svetové uvedenie novej limitovanej kolekcie Maison Martin Margiela.
Vybrané poschodia deväťpodlažného domu patrili umeleckým inštaláciám. Uhrančivé sochy zatavené v bielej sadre a betóne od Daniela Arshama či fotografia vo fotografii od Noemie Goudal brali dych. Rovnako tak tanečné vystúpenia – akési miniscény akoby vyseknuté do priestoru bielym pieskom vysypaných štvorcov, kam tanečníci po pár krokoch či gestách odkladali zo seba jednotlivé kusy odevov.
Záverečná tanečná choreografia však bola celkom výnimočná (pozrite si video). Postarala sa o ňu Anne Teresa de Keersmaeker – hlava tanečného zoskupenia, ktorá v piesku vykreslila obrazec, aby potom so všetkými tanečníkmi užívala zvuk aplaudujúceho davu.
„Tento večer bol výnimočný, plný prekvapení. Inštalácie a tanečné vystúpenia boli najlepším spôsobom ako predstaviť kolekciu zaujímavým a originálnym spôsobom,“ skonštatovala kreatívna poradkyňa firmy Margareta van den Bosch. Zároveň potvrdila to, o čom sa v módnych kruhoch od potvrdenia zvláštnej kooperácie hovorilo denne – že značka H&M ešte ani raz nezašla do takých experimentálnych vôd módy. Zväčša cieliaca na masy, tentoraz stavila na avantgardu.
„Vždy a všade bude niekto, komu sa táto spolupráca nebude páčiť, ale zároveň si myslím, že sa nájde dosť našich zákazníkov, ktorí si z kolekcie niečo vyberú,“ uviedla pre Pravda.sk ešte v utorok predpoludním na streche hotela v Soho Margareta van den Bosch. „Som rada, že sme sa vybrali trošku avantgardnejším smerom,“ konštatovala. Pripomenula, že po avantgardnej móde siahla značka už pri spolupráci s Comme des Garcons a teší ju, že sa znovu spojila s takým výnimočným labelom.
Hoci do obchodov prídu jednotlivé kúsky dámskej a pánskej kolekcie až 15. novembra, na Beekman Street sa aj pred naším objektívom promenádovali celebrity v garderóbe z limitovanej línie. „Značka Maison Martin Margiela je skutočne legendárna klasika v móde. Odlišná, špeciálna. Vždy tak trochu na hrane, zaujímavá,“ opísala label, ktorý založil belgický dizajnér Martin Margiela herečka Julianne Moore. Oblečená v čiernom saku a nohaviciach z kolekcie.
Herečka Sarah Jessica Parker zase zdôraznila, že podobnými kooperáciami robí švédsky odevný koncern „luxus dostupný všetkým ľuďom“. „Je to úžasné a veľmi demokratické. Podporujem túto myšlienku,“ dodala hviezda Sexu v meste, za ktorou sa tlačili davy bažiace aspoň po jednej fotografii.
A hádam ešte viac prítomných čakalo v rade na posledné, deviate poschodie, kam umiestnili tvorcovia večera pop-up store. Provizórne priestory s vešiakmi plnými jednotlivých kúskov zažili nával margiela-fans, ale tiež mnohých, ktorí zatúžili po kreáciách z čistého rozmaru. Línia obsahujúca dohromady vyše 100 kusov rozličného oblečenia však uspokojila každého.
V kolekcii sa nachádzajú ikonické kúsky – ide o vynovené verzie kreácií z archívu značky, ktoré si našli nezastupiteľné miesto v histórii módy. Dámsky rolák ušitý z vlnených ponožiek, pánsky sveter zo šálov futbalových klubov. Špeciálnym náterom upravené dezény na džínsoch, vestách či topánkach, kabát z falošnej kožušiny či kožená bunda z remeňov alebo dámska kabelka, ktorá pripomína nadmieru zväčšený obal z cukríka. Nie nadarmo sa volá „candy bag“.
„Členovia tímu Maison Martin Margiela vyberali veci spoločne. Základom je kooperácia – spolupracovať a podieľať sa na všetkom spoločne je súčasťou DNA nášho módneho domu,“ uviedol na predstavení kolekcie jeden z členov dizajnérskeho tímu, ktorých však nebolo možné fotografovať. Aj to je totiž súčasťou filozofie módneho domu, ktorý pred rokmi založil Belgičan Martin Margiela a v ktorom dnes pod jeho menom pracujú niekoľkí kretívni návrhári. Lebo „ich“ móda je jedinečná a unikátna a obstojí aj bez konkrétnej (či už hviezdnej alebo obyčajnej) tváre.
Cestu redaktora do New Yorku hradila spoločnosť H&M.