Recenzia: V horách radšej útočiť ako zomrieť

Hory majú oči je horor z roku 1977, ktorý nakrútil slávny Wes Craven (Nočná mora v Elm Street, Vreskot). Rovnaký názov nesie nový film režiséra Alexandre Aju, ktorý slávny nie je. Má však záľubu v hororoch, čo potvrdil snímkou Noc s nabrúsenou britvou (2003). Aj tentoraz je jeho film poriadne nabrúsený. Nepripraveným stína hlavy.

02.08.2006 15:05

Sedemčlenná rodina Carterovcov sa vybrala na výlet do Californie a zobrala to rovno cez ľudoprázdnu púšť. Na benzínke ich podivný chlapík nasmeruje na skratku. Lenže skratka obyčajne znamená problémy. A inak to nie je ani v prípade Carterovcov. Po defekte uviaznu v nehostinnej krajine, na mieste, kde, samozrejme, nie je ani signál. Muži sa vydajú hľadať pomoc, ženy a deti zostávajú pri aute. Prichádza noc. A tmou sa zakráda mrazivé dychčanie. Carterovcom nepomôže ani modlitba, ktorou sa večer lúčili…

Pre hrdinov filmu Hory majú oči platí, že je dobre mať zbraň a zaútočiť skôr, ako sa bude treba brániť. Bejzbalová palica je fajn, pištoľ ešte lepšia. Zistí to aj volič demokratov. Po tom, čo prejde peklom. Režisér Alexandre Aja kombinuje zmysel pre humor so zručnosťou vytvoriť poctivú hororovú atmosféru a vyhrotiť ju až do kategórie krvavých orgií.

V krátkom prológu naznačí, že sa treba pripraviť naozaj na všetko. Kým sa však dostane k brutálnemu násiliu, udržiava divákov v napätí inak ako priamymi zábermi na rozzúrených mutantov. Vyčkáva, naťahuje, robí falošný rozruch. Jeho snaha o vyvolanie strachu sa nemíňa účinkom. Podobne ako druhá fáza rozprávania, ktorá poteší vyznávačov ultranásilných béčkových hororov. Hoci treba priznať, že s blížiacim sa záverom je tých rozsekaných hláv priveľa a celé predstavenie sa už zbytočne naťahuje.

Stále sa však možno zabaviť napríklad na tom, ako sa z nešiku, frustrovaného zo svojho svokra a pokukujúceho po sestre svojej ženy, stáva bojovník, odhodlaný vyslobodiť svoju dcérku z rúk krvilačných beštií. V mene svojej mŕtvej manželky neváha zabodnúť americkú zástavku do hlavy nepriateľa. Postaviť sa so skrutkovačom v ruke zoči-voči obrovskému chlapovi so sekerou. Napokon zachráni dcéru aj psa a Aja končí jeho spanilú jazdu burácajúcimi zvukmi víťazoslávnej hudby. „Poďme odtiaľto preč“ – bodka z úst Carterovcov.

Film Hory majú oči dokáže zabaviť. Teda tých, ktorí veľa vydržia a nemajú zbytočné predsudky.

Hodnotenie redaktora: 3 z 5 hviezdičiek