Láska tučniakov aj vojnový doják lákajú utrácať. Kam sa posúva reklama?

S blížiacimi sa Vianocami zaplnili britské televízne obrazovky dojemné príbehy o osamelých tučniakoch, rodinných stretnutiach a vojakoch, ktorým sa cnie po domove. A to všetko s jediným cieľom: Prinútiť zákazníkov, aby otvorili peňaženku.

01.12.2014 17:53
reklama - Vianoce Foto:
Záber z vianočnej reklamy reťazca Sainsbury's, ktorý využil motív z 1. svetovej vojny.
debata

Čím ďalej, tým viac obchodníkov totiž v tomto období vyhotovuje namiesto tradičných reklám na svoje produkty minifilmy naplnené láskou a priateľstvom, ktoré sa stávajú celonárodným konverzačným námetom, navzájom sa hodnotí ich obľuba aj kvalita, a na internete sa objavujú ich paródie, napísala agentúra AFP.

Obchodný dom John Lewis, ktorý s týmto trendom pred niekoľkými rokmi začal, pre tento rok pripravil srdcervúci príbeh o malom chlapcovi, ktorý svojmu plyšovému tučniakovi ako prekvapenie pod stromček zaobstará samičku.

Dvojminútové video, ktorého natočenie údajne stálo sedem miliónov libier (asi 243 miliónov Sk), len na internete od začiatku novembra zaznamenalo viac ako 17 miliónov zhliadnutí. A z obchodu bleskovo miznú dvojica plyšových tučniakov Monty a Mabel, spoločne s celou škálou s nimi spojeného tovaru.

Na druhej priečke, čo sa úspešnosti týka, je minifilm supermarketu Sainsbury's, ktorý v ňom predstavil svoju verziu prvej svetovej vojny a vianočného prímeria medzi britskými a nemeckými vojakmi v roku 1914. Na serveri YouTube už má viac ako 12 miliónov zhliadnutí, aj keď už sa dočkal aj kritiky za komerčné využitie stého výročia štyri roky trvajúcej vojny.

Odborníci však tvrdia, že význam Vianoc v obchodnom kalendári je hlavným dôvodom, prečo sú reklamné agentúry ochotné skúšať nové veci. November a december môžu pre niektorých predajcov nepotravinárskeho tovaru predstavovať až 50 percent ročného obratu.

„Vzniká obrovský tlak na zodpovedajúci obrat v tomto ročnom období, a z toho vychádzajú nové nepísané pravidlá kampaní a reklamnej kreativity,“ poznamenala Lorna Hawtinová, ktorá vedie odbor stratégie v reklamnej agentúre TBWA v Manchestri.

Zmerať dôsledky podobných kampaní je veľmi ťažké, ale podľa dostupných dôkazov nepochybne fungujú. Predvianočný predaj reťazca John Lewis sa napriek nepriaznivému ekonomickému ovzdušiu posledné tri roky zvyšuje. A prvé údaje z tohtoročnej sezóny naznačujú, že tento trend bude pokračovať.

„Všetok výskum naznačuje, že presvedčiť zákazníkov, aby nakupovali, je oveľa viac citová záležitosť, než by si človek mohol myslieť,“ dodala Hawtinová. John Lewis začal trend minifilmov s príbehmi, vďaka ktorým sa zákazníci cítia dobre, keď môžu míňať peniaze, myslia si analytici.

A diváci na túto reklamnú víziu skočili do tej miery, že soundtracky spomínaných dvoch minifilmov – v oboch prípadoch ide o cover verzie slávnych songov – vystúpili na prvé priečky hitparád.

Rovnakým reklamným smerom zamierili aj ďalší obchodníci vrátane obchodného reťazca Marks & Spencer, ktorý doteraz vsádzal vo svojich reklamách na celebrity.

Otázkou je, ako dlho budú zákazníci prijímať cukerínové predvianočné predstavy, ktoré im predajcovia servírujú – a kedy sa im už budú len smiať. Už teraz sa na internete objavuje kopa paródií vrátane jednej, v ktorej tučniak Monty skončí na pekáči ako štedrovečerná večera.

debata chyba
Viac na túto tému: #reklama #Vianoce #emócia #John Lewis #Sainsbury´s #hra na city

+ Ak potrebujete vyšetriť zrak nemali by ste dlho čakať.
Nesnažte sa potopiť svojich kolegov, práve naopak,...

+ Dajte prednosť varenej strave, na rýchle občerstvenie zabudnite.
Nemusíte byť dobrý vo všetkom, každý je dobrý v...