Sacha Baron Cohen sa pustil do Facebooku: Hitlera by nechal inzerovať konečné riešenie

Keby Facebook existoval v 30. rokoch minulého storočia, mohol by nacistický vodca Adolf Hilter pomocou sociálnej siete šíriť reklamy o svojom "riešení židovskej otázky".

23.11.2019 09:12
Sacha Baron Cohen Foto: ,
Komik a herec Sacha Baron Cohen.
debata (2)

Aj týmto výrokom vo štvrtok kritizoval uvedenú platformu britský herec Sacha Baron Cohen, ktorého ostrý výrok si všímajú médiá z celého sveta. Komik sa popri Facebooku oprel aj do ďalších technologických gigantov, tieto firmy podľa neho spoločne tvoria „najväčšiu propagandistickú mašinériu v dejinách“.

Cohen je známy predovšetkým pre svoje komediálne alter egá, na konferencii medzinárodnej židovskej mimovládnej organizácie Liga proti hanobeniu (ADL) ale vo štvrtok večer stvárnil svoju „najmenej obľúbenú postavu“, teda seba samého.

„Som iba komik a herec, nie som akademik. Ale jedna vec je mi celkom jasná,“ vyhlásil po tom, čo hovoril o ústupe demokracie a množení útokov proti náboženským a etnickým menšinám. „Tejto nenávisti a tomuto násiliu napomáha hŕstka internetových spoločností, ktoré sú v zásade najväčším propagandistickým strojom v dejinách,“ povedal.

Okrem Facebooku menoval britský herec ako pôvodcu súčasných problémov tiež Twitter, YouTube a Google. "Algoritmy, o ktoré sa tieto platformy opierajú, zámerne zvyšujú dosah takéhoto obsahu, ktorý udržuje užívateľa aktívnym. Príbehy, ktoré cielia na naše nižšiu pudy a ktoré spúšťajú pobúrenie a strach. To je dôvod, prečo mal konšpirátor Alex Jones na YouTube miliardy odporúčaní. To je dôvod, prečo si falošné správy vedú lepšie ako tie skutočné, pretože štúdie ukazujú, že klamstvo sa šíri rýchlejšie ako pravda, "povedal.

Cohen nie je zďaleka prvým, kto sociálne siete označuje za efektívne nástroje propagandy a kto kritizuje ich nemalý vplyv a snahu za každú cenu maximalizovať aktivitu používateľov, tým pádom aj zisky. Rad expertov i politikov už volá po prísnejšej regulácii, pričom v posledných týždňoch sa skloňuje najmä fungovanie politickej reklamy na týchto platformách. Cohen v tejto súvislosti hovoril o „zvrátenej logike“ Facebooku.

"Keď im zaplatíte, Facebook bude šíriť ľubovoľnú politickú reklamu, aj keby by to bola lož. A dokonca vám pomôže tieto klamstvá presne zacieliť na určitých používateľov pre čo najväčšiu účinnosť. Z tejto zvrátenej logiky vyplýva, že keby tu bol Facebook v 30. rokoch, umožnil by Hitlerovi zadávať 30 sekundové reklamy o jeho ‚riešení židovskej otázky‘, "vyhlásil.

Spoločnosť Marka Zuckerberga je pod značným tlakom, aby prístup v tejto veci zmenila. Zákaz politickej reklamy v piatok začal platiť na sociálnej sieti Twitter a Google v noci na štvrtok oznámili, že obmedzia zameriavanie plateného politického obsahu. Facebook zatiaľ zmeny neohlásil, podľa denníka The Wall Street Journal ale tiež zvažuje koniec cielených politických oznámení na úzko definované skupiny.

Podľa Cohena by internetové platformy mali niesť zodpovednosť za „chybné výrobky“ rovnako ako každá iná spoločnosť. "Keď vybuchne motor alebo sa pokazí bezpečnostný pás, automobilka stiahne z trhu desaťtisíce vozidiel a stojí ju to miliardy dolárov. Zdá sa mi celkom spravodlivé povedať Facebooku, YouTubu a Twitteru: ‚Váš výrobok je chybný, máte povinnosť to napraviť, bez ohľadu na to , koľko to stojí a koľko moderátorov musíte zamestnať‘, " uviedol.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #facebook #Sacha Baron Cohen

+ Dávajte pozor na svoje zdravie, chrípka hrozí všade naokolo.
Veríte šťastene cez výherné žreby, tak neváhajte...

+ Často sa prispôsobujete mladším kolegom, nestíhate im, ostaňte sám sebou.
Dlhšiu dobu uvažujete nad...