Hoci umelecké prevedenie fotografií, inšpirovaných barokovým štýlom Diega Velázqueza, mnohí oceňujú, kritici sa sústredili na ich financovanie a načasovanie.
Portréty boli zverejnené 26. novembra na výstave „La tiranía del Cronos“. Náklady vo výške takmer 140 000 eur, hradené štátnou bankou Španielska, však vyvolali rozhorčenie. Kritici poukazujú na to, že tieto peniaze pochádzajú z verejných zdrojov, čo v čase ekonomických výziev a prírodných katastrof, akými boli nedávne záplavy vo Valencii, považujú za necitlivé a neprimerané.
"Vynakladať takéto sumy na hollywoodsky štýl fotenia je jasným príkladom toho, ako monarchia stráca kontakt s realitou,“ napísal investigatívny novinár Fonsi Loaiza na platforme X. Ďalší používatelia sociálnych sietí pripomenuli, že mnohé rodiny aktuálne zápasia s finančnými problémami a potrebujú pomoc.
![španielsko, záplavy, valencia, povodne](https://ipravda.sk/res/2024/10/30/thumbs/spanielsko-zaplavy-valencia-povodne_15-stvorec.jpg)
Kritici tvrdia, že predstavenie portrétov, ktoré ukazujú kráľovský pár vo formálnych pózach a luxusných róbach, prišlo v najnevhodnejšom čase. Verejnosť, čeliac vysokým životným nákladom a environmentálnym katastrofám, očakáva od monarchie empatiu a podporu, nie extravagantné projekty.
![Felipe VI.](https://ipravda.sk/res/2024/11/03/thumbs/felipe-vi-stvorec.jpg)
Hoci samotné portréty sú považované za hodnotné umelecké dielo, kritici ich vidia ako symbol odtrhnutosti španielskej monarchie od každodenných problémov občanov.
Zatiaľ čo nové portréty kráľa Filipa VI. a kráľovnej Letizie môžu byť modernou umeleckou poctou španielskej kultúre, ich vysoké náklady a zverejnenie v nevhodnej chvíli zdôraznili napätie medzi monarchiou a verejnosťou. Pre niektorých sú symbolom umenia, pre iných však len márnotratnosťou na úkor občanov.