Móda ovládla internet, blogy určujú štýl

Blogujem, teda som! Mantra 21. storočia ovládla webový priestor po celom svete. V spojení s módou vytvorila nový fenomén - stránky zaoberajúce sa odevným štýlom, módou v mestách, ale aj novými trendmi z prehliadok.

03.09.2011 06:00
Módni blogeri
Módni blogeri sú už neodmysliteľnou súčasťou módnych prehliadok. Pozývajú ich do New Yorku či Paríža.
debata

Prvé zmienky o príspevkoch na internete v duchu módneho blogu sa datujú do roku 2002, skutočný rozmach však začali zažívať o štyri roky neskôr.

Najpestrejšie mólo je ulica
Špeciálne postavenie si vytvorili blogy venované móde bežných ľudí a štýlu v uliciach (street-style). Ich autori s objektívmi vždy pripravenými obiehajú štvrte miest, kde sa koncentrujú zaujímavé persóny. Mnohí disponujú talentom nájsť extravagantný outfit, módny detail či vizuálnu výpoveď ako ihlu v kope sena – na najneočakávanejšom mieste.

Zmysel street-style blogov azda najviac vystihujú slová Katie Baronovej z americkej redakcie módneho magazínu Harper´s Bazaar. „Ľudia sa pozerajú na iných kvôli inšpirácii viac než kedykoľvek predtým. V neistých ekonomických časoch existuje väčší tlak byť kreatívny a zostať originálny,“ vyjadrila sa pre Timesonline.com. „Ak to vezmete od základu, pozorovanie iných ľudí je predsa najlepšia inšpirácia.“

Bloger Scott Schuman aka Sartorialist. Pri...
Scott Schuman aka Sartorialist Bloger Scott Schuman aka Sartorialist. Pri rozhovore s jedným zo svojich fotografických "objektov".

Rozmach street-style blogov má však aj druhú stranu mince. „Ulice sa stali prehliadkovým mólom. Čoraz viac ľudí túži upozorniť na seba. Vyrážajú preto do lokalít, ktoré navštevujú blogeri, a snažia sa urobiť všetko pre to, aby boli fotografovaní,“ tvrdí žurnalista Will Welch z lifestylového pánskeho magazínu GQ. Faktom však je, že trendy z ulice neboli nikdy také nasledované a rešpektované ako práve v týchto dňoch.

Epidémia sebaprezentovania či dobrá reklama?
Ten, kto nemá chuť inšpirovať sa „plebsom“ a stále vyhľadáva najmä exkluzivitu z prehliadok, určite nebude ukrátený. Blogy sú najrýchlejšou komunikačnou linkou, cez ktorú sa svet dozvedá o nových trendoch a blogeri nie sú len nadšenci s fotoaparátom hľadajúci v uliciach výnimočný objekt na fotenie.

Vybraní autori už sedávajú v prvých radoch na prehliadkach – vedľa autorít ako Anna Wintourová z amerického Vogue či Franca Sozzaniová z talianskej módnej biblie. Práve šéfredaktorka talianskeho módneho časopisu pred časom rozoberala fenomén blogovania.

„Sú dôležití pre Vogue? Potrebujeme ich naozaj toľko? Neponúkajú myšlienky, väčšinou hovoria len o sebe a obliekajú sa do absurdných kombinácií,“ vyjadrila sa kriticky a prirovnala blogovanie k vírusovej epidémii. Paradoxom je, že tak spravila na blogu. Hoci aj pod logom Vogue.

Kolekcia podľa odborníčky z ulice
Mnohí dizajnéri však nedajú na slová váženej fashion-persony. Známi tvorcovia či firmy, ktoré za nimi stoja, blogy využívajú na prezentáciu tvorby a do reklamy sú ochotní vložiť materiálnu odmenu v podobe najnovších odevov aj finančné ohodnotenie. Mainstreamové značky zašli dokonca ďalej.

Blogerka Barbora Dudinská s Annou Dello Russo,... Foto: archív Barbory Dudinskej
Barbora Dudinská s Anna Dello Russo Blogerka Barbora Dudinská s Annou Dello Russo, kreatívnou šéfkou Vogue Japan.

Tento rok švédska firma H&M dala blogerke Elin Klingovej navrhnúť vlastnú kolekciu a uviedla ju na domácom trhu. „Je to skvelá správa pre blogerov v celom svete – poukazuje to na meritokratickú povahu blogového média,“ uviedol pre Reuters známy londýnsky bloger Pamplemousse21.

„Páči sa mi, ak si návrhár uvedomí silu internetu a blogerov a spracuje ju vo svoj prospech. Myslím, že nemožno zavrieť oči a tvrdiť – nepáči sa mi to. Skôr treba podchytiť silu internetu a zužitkovať ju tak, aby boli spokojné obe strany,“ tvrdí slovenská blogerka Marika Majorová. Nedávno dokumentovala prehliadku Marcela Holubca v Brne.

Vďaka blogovaniu medzi elitu
Na medzinárodnej blogovej scéne pôsobí aj Slovenka Barbora Dudinská, rodáčka z Liptovského Mikuláša, ktorá žije a tvorí v Kanade. Svoj blog Chichi začala písať najskôr po slovensky, angličtina pribudla celkom prirodzene. Čítajú ju na oboch stranách Atlantiku.

„Prvotným zámerom bolo priblížiť našincom pohľad na svet módy spoza oceánu. Prichádzali prvé komentáre a ja som vedela, že ak chcem osloviť širšie spektrum ľudí, angličtina je nevyhnutná. Žijem dlhší čas v Kanade, ale láska k materinskému jazyku u mňa stále pretrváva, aj preto blog píšem dvojjazyčne,“ prezrádza Dudinská.

Vďaka blogu a tvorbe pre rozličné časopisy či weby sa stretla s niekoľkými rešpektovanými menami módnej brandže. „Módna editorka Anna Dello Russo, návrhár Alexander Wang, uznávaný street-style fotograf a bloger Scott Schuman,“ vymenúva Dudinská.

Pred pár dňami sa jej splnil veľký sen. „Potvrdili mi akreditáciu na newyorskom týždni módy,“ vraví nadšene. Aj to môže byť dôkazom, akú vážnosť momentálne blogeri zažívajú. Kedysi elitársky uzavreté prezentácie módnych šou otvárajú svoju náruč internetovým autorom. Web – a špeciálne blog – sa stáva nenahraditeľným informačným zdrojom.

Šesť cifier – to je módna realita!
Blogeri, ktorí oslovili a zaujali módnych konzumentov, nemajú problém získať sponzora či garanta pre svoje autorské počiny. Samozrejme, potrebná je trpezlivosť, zaujímavý nápad a odhodlanie vytrvať. Napríklad vôbec prvý blog špecializujúci sa na doplnky Manolo´s Shoe Blog priznáva ročný príjem v šesťciferných sumách. Podobne sa darí aj dnes už priekopníckym blogom – SheFinds.com či The Budget Fashionista.

V slovenských vodách je to so zárobkami zatiaľ opatrné. „Blogom sa dá privyrobiť. Najčastejšie uverejňovaním reklamných bannerov či PR-článkov. Treba mať však veľmi veľkú návštevnosť, aby to bolo pre sponzorov zaujímavé,“ vysvetľuje Barbora Dudinská.

„Sponzorov cielene nevyhľadávam, ale keď ma prednedávnom oslovila jedna americká stránka s ponukou finančnej odmeny len za to, aby som uverejnila krátky článok a spropagovala ju, potešilo ma to,“ prezrádza slovenská blogerka. „Trvala som však na niektorých veciach, čo sa týka formy a spracovania, pretože si zakladám na určitej kvalite a úrovni blogu,“ zdôrazňuje.

Práve kvalita je atribút, ktorý v epidémii vzniku nových a nových blogov dostáva zabrať. „Za módneho blogera sa začal považovať pomaly každý tínedžer, ktorý sa ráno dokáže obliecť bez pomoci mamy a vie sa odfotiť. Zrelosť módneho blogera by mala vychádzať aj z jeho rozhľadu a informovanosti a pri väčšine mám pocit, že to tak nie je,“ myslí si Barbora Dudinská.

Aj šéfredaktorka Vogue Italia, už spomenutá Franca Sozzaniová, však v protiklade s tvrdými slovami na adresu blogerov zmierlivejšie vyhlasuje: „Nie všetky trendy za niečo stoja a nie všetci blogeri sú dobrí, ale to platí aj o dizajnéroch a módnych žurnalistoch. Čas rozhodne, čo bude úspešné a čo nie. Tento fenomén je ešte primladý na verdikty.“

Čo je FASHION BLOG:
Pod tento výraz sa dajú zahrnúť autorské stránky, ktoré sa venujú štýlu, odevom a doplnkom, riešia módne trendy. Diferencujú sa na niekoľkých úrovniach – od vysokej módy haute couture cez pret-a-porter známych značiek až po módu z ulice a nezávislé malé ateliéry dizajnérov. Niektoré blogy majú zároveň poddefiníciu nákupné – gro obsahu totiž tvoria rady autora a prispievateľov či nasledovníkov blogu pri nákupoch jednotlivých kúskov. Zastúpenie majú aj stránky venujúce sa štýlu celebrít. Módne blogy sa stali novým informačným kanálom, ktorý čoraz viac využívajú aj samotné módne značky ako spôsob propagácie svojich výrobkov.

Najznámejšie módne blogy sveta

The Sartorialist
Vznikol v septembri 2005, keď sa Scott Schuman, bývalý predajca značkovej módy, rozhodol vziať do rúk digitálny fotoaparát a v uliciach New Yorku objektívom zachytávať ľudí, ktorých móda a štýl mu padli do oka. Blog možno označiť za prelomový v rámci street stylu a tiež módnej fotografie v blogovej forme. Dnes Schuman cestuje po celom svete, pozývajú ho na módne prehliadky, príležitostne pracuje pre renomované magazíny. Stále však zostáva verný predovšetkým ,,portrétovani­u" ulice.

Facehunter
Za blogom, ktorý mesačne navštívi milión užívateľov, stojí rodák zo Švajčiarska Yvan Rodic. Bývalý copywritter niekoľkých renomovaných reklamných agentúr odštartoval svoj blog v roku 2006 a o rok neskôr sa začal naplno venovať len tejto práci. Usadil sa v Londýne, odkiaľ vyráža na cesty do svetových metropol a objektívom dokumentuje (nielen) módu, ale aj kultúru jednotlivých miest či zaujímavé lokality.

Go Fug Yourself
Blogerky Heather Cocksová a Jessica Morganová vystačia s fotografiami od tlačových agentúr. Základ blogu tvorí hodnotenie a kritika. Sarkastické komentáre dvojice dám na adresu odievania celebrít sú už takpovediac poznávacou značkou. A podľa stránky Signature9.com je Go fug yourself aj piaty najinšpiratívnejší módny blog na svete.

Bloger Scott Schuman aka Sartorialist. Pri...
Módni blogeri sú už neodmysliteľnou súčasťou...
Blogerka Barbora Dudinská s Annou Dello Russo,...
debata chyba

+ Pomáhajte s triedením odpadu, deti uvidia ako vám na tom záleží.
Zopár vecí sa pokazilo, avšak to nemusí byť len...

+ Zobudíte sa skôr a začnete robiť veci, ktoré vás budú posúvať ďalej.
Nezabúdajte na dôležité veci, ktoré máte...