Marika Majorová: Za môj blog môže dobrý horoskop

04.09.2011 06:23
Marika Majorová
Blogerka Marika Majorová fotí v uliciach Bratislavy, jej blog je v rámci street-style na Slovensku prelomový. Autor:

Aj na slovenskom webe už dnes užívateľ nájde desiatky blogov, ktoré sa venujú móde. Ten, ktorý založila Marika Majorová, je však v lokálnom kontexte prelomový.

Povolaním copywriterka a vášnivá fotografka v slovenských uliciach zachytáva vizuálne aj emocionálne príťažlivé momenty, ktoré sú jasným odkazom. Nad Slovenskom v rámci módy rozhodne netreba lámať palicu.

Človek sa len tak jedného rána zobudí a povie si, idem blogovať? Ako ste začínali vy?
Uvažovala som nad tým dlhšie. Na začiatku som sa neorientovala v českých ani slovenských blogoch, vlastne som netušila, či blogová scéna v našom prostredí existuje. Sledovala som najmä amerických, prípadne francúzskych blogerov a ich tvorbu. Vždy ma bavila fotka a mám rada módu. Bavia ma tiež ľudia, príbehy a písanie, povolaním som copywriter. Pospájaním týchto elementov sa kdesi sformovala túžba vytvoriť si vlastný blog a robiť ho na Slovensku. Dlho som váhala, ale okolie ma v tom povzbudzovalo. A finálny impulz prišiel počas Silvestra 2009 v Českom Krumlove. Kúpila som si nemecký Vogue, kde bol horoskop na celý rok. Rybám veštili suverénne najlepšiu konšteláciu hviezd široko-ďaleko. Vraj čoho sa Ryba v tom roku chytí, môže sa skončiť iba úspechom. Takémuto argumentu sa nedalo odolať.

Fotografovanie seba samého pred zrkadlom alebo hotové litánie kritiky – aj také sú módne blogy, ktoré vo svete existujú. Vy fotografujete bežných ľudí, staviate na pozitívnom prístupe – ukazovaní toho, čo považujete za vkusné, pekné a zaujímavé. Prečo ste sa rozhodli ísť touto cestou?
Položila som si otázku, na aký blog by som chcela chodiť ja sama. Nechcela som fotografovať seba. Radšej stojím za objektívom fotoaparátu ako pred ním. Ale poznám a sledujem výborne tvorené tzv. self-style blogy, kde bloger prezentuje svoj vlastný štýl. Jasné, aj ja si z času na čas pozriem módne peklo, lebo je to sranda. Ale baví ma nachádzať a tvoriť pekné veci. Netúžim niekoho zhadzovať na internete, negatívneho obsahu sa nájde dosť. Rozhodla som sa prinášať veci, ktoré ma baví robiť, ktoré môžu byť pre čitateľov inšpirujúce.

Blogerka Marika Majorová zachytáva v uliciach...
Blogerka Marika Majorová zachytáva v uliciach zaujímavé objekty - samozrejme, aj zaujímavo oblečené. Autor: archív Mariky Majorovej

V súvislosti s módnymi blogermi sa však objavujú aj kritické hlasy. Šéfredaktorka talianskeho magazínu Vogue Franca Sozzaniová napísala úvahu o tom, že blogeri sú len epidémia a ich sláva potrvá pár minút. Prečo myslíte, že toľko kritických hlasov prichádza práve z módnej brandže?
Podľa mňa to je čiastočne prirodzená obranná reakcia, keď vám niekto siaha na teritórium. Mám kvalitné módne a dizajnové časopisy veľmi rada – vážim si energiu ľudí, ktorú do nich vkladajú. Môj otec je novinár, takže viem, koľko energie taká tvorba stojí. Internet je ale veľmi silné médium, ktoré spôsobilo čiastočný pokles predaja tlačených módnych magazínov, na internete a blogoch máte všetko zadarmo a rýchlo.
Veľa sa tiež hovorí o trende tzv. demokratizácii módy – trendy z mól a z ulice sa miešajú, každý môže prezentovať vlastný štýl, každý môže byť štylista, mať blog a prispievať naň, čím len chce. Ale tak, ako neprežije slabý časopis, neprežije ani slabý blog – v tom je tiež demokracia.
Ak niekto robí blog iba preto, aby bol slávny a sedel v prvom rade na prehliadkach a nemá hodnotný obsah, France Sozzaniovej celkom rozumiem. Ale aj pri blogovaní je dôležité oddeliť ľudí, ktorí berú blog ako svoj tvorivý priestor, a robia ho dobre a inšpiratívne, od jednotlivcov, ktorí riešia iba svoje ego. Z môjho pohľadu sú blogy otvorený, tvorivý a prezentačný priestor pre kohokoľvek, kto na to má, a nový komunikačný kanál či už pre návrhárov, značky, alebo médiá – a mnohí s ním dokážu pracovať a komunikovať cezeň. Netrúfam si odhadnúť životnosť blogov ako formátu, o pár rokov tu môže byť pokojne nejaký iný kanál.

Mnoho blogerov pracuje sporadicky, pre vás je typická pravidelnosť – aktívne stránku napĺňate novými príspevkami a fotografiami. Musí to byť časovo náročné.
O tom by asi najlepšie vedel rozprávať môj priateľ. Vyhráža sa mi, že vydá knihu o živote s blogerkou. Náplňou je blog moje hobby, ale časovo je ako môj druhý džob. Potrebujem tráviť čas fotením – či už náhodným na ulici, alebo dohodnutým s dizajnérom, na akcii. Následne fotky treba spracovať, editovať príspevky, napísať texty – píšem v angličtine aj slovenčine – a robiť to pravidelne. Niekedy sa mi darí viac a niekedy menej, ale snažím sa, aby si ľudia k rannej káve našli nový príspevok.

Blogerka Marika Majorová zachytáva v uliciach...
Blogerka Marika Majorová zachytáva v uliciach zaujímavé objekty - samozrejme, aj zaujímavo oblečené. Autor: archív Mariky Majorovej

Dokáže si blog na seba zarobiť?
Na základe mojej práce som získala zákazku na fotenie reklamnej kampane pre Avion Shopping Park. Minulý rok som dokumentovala tvorbu šiat v rámci vyhlásenia ceny mladého módneho tvorcu Tatra banky. Oslovili ma aj z Elle.com, aby som pre nich fotila streetstyle (pozn. red.: štýl z ulice) a všetky tieto činnosti boli honorované. Bol by ideálny prípad, aby sa človeku vrátilo aspoň to, čo do blogovania investuje, možno aj trošku viac.

Kývli by ste investorovi, ktorý by prišiel s ponukou odkúpiť celý blog aj s obsahom a zároveň by vám ponechal voľnú ruku v ďalšom napĺňaní?
V prvom rade by som určite riešila, kto je investor. Sú firmy alebo značky, do spolupráce s ktorými by som išla, sú aj také, s ktorými nie. Asi by som zvažovala ponuku, pokiaľ by blog zostal esenciou toho, čím je a bola by som presvedčená, že čitateľom niečo dá. Zahltiť stránku reklamou je ľahké, ale stále treba myslieť na čitateľov – aby z návštevy blogu mali radosť. Pokiaľ by prišla ponuka, kúpime ťa, ale budeme blog robiť po našom, odmietla by som. Ale najmä, v našich trhových podmienkach to zatiaľ nevidím vôbec ako reálnu možnosť.

Fotografujete štýl ľudí v uliciach. Aká podľa vás je slovenská móda?
Momentálne sa veci menia. Aspoň ja to tak vnímam. Ľudia veľa vecí hľadajú na internete. Tam nájdete nielen inšpiráciu, ale rovno si jednotlivé kúsky môžete aj kúpiť. Keďže ulice s objektívom prechádzam už vyše roka, uvedomila som si to aj sama. Túto jar bolo všetko pestrejšie a odvážnejšie ako na jar pred rokom.

Obstojíme v porovnaní so svetovými metropolami?
Minulý rok som navštívila New York a začiatkom roka som sa bola pozrieť na týždni módy v Paríži. Vtedy som si v duchu hovorila: Ako sa odtiaľto môžem vrátiť do Bratislavy? V New Yorku vás ohúri tá rozmanitosť a nápaditosť. Ale som späť, a ako som už povedala, príjemne prekvapená. Stále to nie je ako prechádzať sa po Soho alebo Brick Lane v Londýne, ale napríklad nedávno som sa zúčastnila na hudobnom festivale Grape v Piešťanoch a Slováci sa mi odrazu v obliekaní zdali odvážnejší, otvorenejší. Asi začínajú mať z módy jednu z radostí života.

A vy sa v móde považujete za odvážnu?
Myslím, že nikto z môjho okolia by ma tak nenazval. Mám rada klasické kúsky občas mužského strihu, občas veľmi ženské, oživené aktuálne trendovými detailmi. Inšpiráciu, aj v drobných prvkoch, často nachádzam práve na ulici. Uvidím niekoho s atypicky uviazaným šálom a poviem si, jéj super, aj takto to ide, vyskúšam. Dúfam, že podobným spôsobom pôsobí na ľudí aj môj blog – ako miesto inšpirácie a radosti.

Marika Majorová píše a fotografuje na blogu Tonbogirl.blog­spot.com.

Blogerka Marika Majorová zachytáva v uliciach...
Blogerka Marika Majorová zachytáva v uliciach...
+1Blogerka Marika Majorová fotí v uliciach...
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk