Výnimkou nebol ani 17. ročník podujatia, ktoré opäť hostili múry historickej budovy Opery Slovenského národného divadla na bratislavskom Hviezdoslavovom námestí. Známe ženy opäť podporili domáci dizajn, ale predviedli sa aj v značkách spoza hraníc či modeloch z požičovne. Dobrou správou je, že hneď niekoľko z nich si zaslúži sláva skutočnej chvály. Každá pritom za niečo celkom iné. Ale pekne poporiadku.
Azda najviac sledovanými dámami večera sa stali Tamara Šimončíková Heribanová a Lucia Hablovičová. Dôvod bol jasný. Obe totiž volili odev tak, že sa nedal prehliadnuť, pritom však obe s citom pre mieru a jemnú vybalansovanú teatrálnosť, ktorú si najznámejšie plesové podujatie zaslúži.
V prípade spisovateľky Heribanovej sa k slovu dostali tradície. Vybrala si totiž kroj z Očovej, ktorý pochádza zo zbierky manželov Kraskovcov a plesový nádych mu opäť dodal dizajnér Lukáš Kimlička, ktorý k nádherne vyšívanému ľudovému odevu pridal masívnu kruhovú čiernu sukňu s naznačenou vlečkou. Šimončíková Heribanová sa už v podobnom duchu na Plese objavila pred štyrmi rokmi – tentoraz zašla ešte o kúsok ďalej, keď folklórnosť odevu podporila aj čepcom na hlave. Pre niekoho možno najdiskutabilnejší doplnok odevu, no jedno sa musí nechať – výsledok bol ohurujúci. O to viac, že samotný program večera staval na tradíciách a otvorilo ho vystúpenie súboru Lúčnice s americkou speváčkou Ali Caldwellovou. Fúzia tradičného a moderného, domáceho a cudzokrajného nemohla zafungovať v tomto odeve lepšie.
Čo sa týka Lucia Hablovičovej, už tradične sa zverila do rúk Borisa Hanečku. Má ju v oku aj rukách, ale tentoraz si na pomoc prizval bratislavský salón Maximilian Mucska – špecializujúci sa na tvorbu pánskych odevov. Dôvodom bola fraková časť čiernobielej toalety, v ktorej sa miesili prvky mužské aj ženské. „Je tam 19. storočie, je tam trochu burlesky aj jazdeckého vplyvu,“ menoval Hanečka a po jeho boku sa usmievala krásna Hablovičová, dozdobená ešte cylindrom a závojom z čierneho ruského tylu. Hoci výsledok niesol v sebe istú kostýmovosť, tentoraz nebola na závadu – skôr naopak, ukázala s akou hravosťou sa dá popasovať s výzvou plesovej garderóby. Osobne by som mal voči modelu jedinú výčitku – trblietavého motýlika okolo krku.
Čo sa týka spomenutej čiernej – vyzeralo to chvíľami akoby si vzala nadvládu nad šatníkom prítomných žien. Či už v matnom alebo lesklom dezéne, s jemnou štruktúrou alebo nepriznanou potlačou dominovala odevu aj u Karolíny Chomistekovej, Oľgy Belešovej, Aleny Kobielskej, Jany Majeskej či Zuzany Kanisovej a samotnej riaditeľky Plesu v opere Andrey Cocherovej.
Tá po dlhoročnom spojení s Hanou Převrátilovou tentoraz oslovila Borisa Hanečku a výsledkom bola veľkolepá toaleta s bohato vyšívaným živôtikom a priehľadnými rukávmi s detailmi čipkovaných aplikácií a korálikov. Sukňovej časti zase dominoval jemný vzor červených kvetín na čiernom lesklom podklade. Cocherová už tradične nesklamala ani doplnkami. Tentoraz „chlpatou“ kabelkou a výraznými visiacimi náušnicami.
Riaditeľka Miss Slovensko Chomisteková sa spojila s dizajnérom Ferom Mikloškom a v toalete s nadýchanou bálovou sukňou, decentne odhalenými ramenami a v rukavičkách pripomínala chvíľami Scarlet O'Harovú z Odviate vetrom. Manželka herca Vladimíra Kobielskeho Alena prekvapila veľkolepou dišesovou róbou s architekturálnymi detailmi v oblasti drieku a masívnou sukňou. Celkovo treba pochváliť nežné polovičky známych domácich prominentov. Príjemne pôsobila aj Jana Majeská (manželka Mareka Majeského) či Anna Latináková (manželka Lukáša Latináka).
Pri modeloch z požičovne sa občas zvykne celebritám pošmyknúť ruka a výsledok neohúri. U herečky Oľgy Belešovej sa však bohato zdobené šaty z čierneho tylu a čipky na telovom základe trafili do čierneho. Samotná herečka nazvala model secesným a debutantský večer si v ňom užívala aj s pridanými rukavičkami.
V ostrom kontraste možno ku nej potom pridať štylistku Zuzanu Kanisovú, ktorej úderná a minimalistická hladká čierna toaleta Max Mara vyzerala očarujúco. Niet azda lepšieho dôkazu, že aj menej je niekedy viac. Minimalizmus je alternatívou, ktorá obstojí pri zdobnosti aj opulentnosti. Šaty známej značky Kanisovej krásne vykresľovali siluetu, decentne odhaľovali ramená a šiju a pri pózovaní vytvárali priam sošný dojem.
Sošnosť a zároveň nežná éterickosť sa spojili vo vzhľade topmodelky Alexandry Gachulincovej, ktorá už tradične sprevádzala dizajnéra Marcela Holubca. Ako inak, v modeli z jeho ateliéru. Nežný biely model s plisovaním v hornej časti a detailom spony v tvare zlatého pera vychádzal z Holubcovej minuloročnej kolekcie, ktorú predstavil na Fashion Live. Lepšiu nositeľku si preň nájsť nemohol. Vysoká a štíhla Gachulincová v ňom vyzerala ako skutočná hollywoodska diva. A korunku na to všetko nasadila ešte dokonalá úprava vlasov aj decentné líčenie.
V prípade svetlých tónov určite neslobodno zabudnúť ani na Antóniu Zimnýkovalovú alebo dámy Kristínu Krajčírovú či Luciu Hurajovú. Prvá menovaná, manželka moderátora Juniora, sa predviedla v modeli od Jany Gavalcovej, v ktorom sa jemným zdobným detailom stalo lemovanie z modrotlače v kontraste so smotanovým základom. Jednoduchá a pritom veľmi elegantná voľba tejto sympatickej dáme svedčala.
Pastelové svetlé tóny sa zase objavili u ďalších dvoch žien. Kristínu Krajčírovú do architekturálnej róby v ľadovej belasej obliekol Lukáš Kimlička a podľa správnosti etikety pridal modelke a bývalej Miss aj rukavičky. Lucia Hurajová, mimochodom pár mesiacov po pôrode štíhla ako prútik, volila tradičnú bálovú toaletu – s trblietavým vrchným dielom a masívnou žiarivou pastelovou sukňou v pepermintovej farbe.
Zaujímavý model si na tento večer vybrala aj finančníčka Elena Kohútiková, členka Čestného plesového výboru. Spojila svoje sily s košickou dizajnérkou Idou Sándor a výsledkom bol puzdrový model večernej toalety s výrazným vzorom grafických kvetín a hranatým dekoltom. Niekto by mohol tvrdiť, že pre zrelú dámu príliš odvážny farebný aj vzorový mix, ale Kohútiková pôsobila naživo, ako by sa v týchto šatách narodila. Prirodzenosť a spokojnosť teda podporili dobrý dojem.
Na záver ešte nemožno zabudnúť na moderátorku slávnostného večera. Zuzana Mauréry je sympatická a pôvabná žena, no ešte nikdy som ju nevidel takú elegantnú ako práve v tento večer. Model z dielne Jany Kuzmovej vznikal týždne pred podujatím a hoci tentoraz nepôsobil až tak majestátne a pompézne ako róby moderátoriek z minulých ročníkov, trafil do čierneho. Nie som žiadna modelka, povedala vraj Mauréry dizajnérke, keď sa prvýkrát stretli. Ale Kuzmovej sa podarila vzácna vec – strih dokonale vykreslil krivky, opticky ubral pár kilogramov a siluetu krásne predĺžil.
Herečka a moderátorka večera vyzerala v šatách s oblúkovým výstrihom a odhalenými ramenami naozaj nádherne. A šaty zdobili drobné detaily ako aranžovaný architekturálny prvok látky v drieku, či jemná trblietavá výšivka na rukáve, ktorý akoby substituoval istým spôsobom časť vlečky. Jediná naozaj drobná výčitka však smeruje práve k nemu – počas prenosu s ním musela Mauréry príliš často manipulovať a upravovať si ho. Výsledok to našťastie nezatienilo.
Skvelou správou je, že tento rok sa medzi pozvanými ženami neobjavila jediná, o šatách ktorej by sa dalo hovoriť ako o výslovnom sklamaní. Drobné zádrhy síce nechýbali, ale úroveň šiat akoby postúpila o pár stupienkov vyššie. Sedemnásty ročník Plesu v opere sa teda bude pripomínať práve eleganciou, pôvabom a dobrou úrovňou módy slovenských žien. Čo viac si pre rubriky spoločenských rubrík a magazínov želať?