Pravdou je, že po rokoch som sa prvýkrát nezúčastnil osobne na tomto podujatí a tak sa nasledujúci text viaže len na obrázky, ktoré nám do redakcie poskytol usporiadateľ. Niekedy vidieť šaty naživo pomôže – vidíte, ako sa hýbu, ako sú ušité, ako v nich naozaj nositeľka pôsobí počas večera, alebo aspoň tých pár minút, čo s ňou strávite. Ale niekedy je to práve fotka, ktorá všetky nedostatky vychytá.
19. ročník Plesu v opere priniesol vlastne množstvo vkusne a elegantne oblečených žien. Výslovný trapas sa nekonal. Ak sa nebudeme otrocky držať pravidiel etikety, ktoré sa rokmi redefinujú (áno, je na diskusiu, či dáma musí mať rukavičky alebo plnú obuv či dlhú sukňu po zem – bontón velí áno, ale ja si myslím, že väčší problém ako nemať rukavičky či mať rozparok, je nemať súdnosť a slušnosť) a prispieva k tomu najmä Hollywood svojimi pompéznymi akciami a červenými kobercami, ku ktorým sa upierajú aj zraky niektorých slovenských žien aj dizajnérov, ktorí pre ne tvoria.
Hollywoodsky glamour sa dal čítať napríklad v róbach na jedno rameno, po ktorých siahla štylistka Zuzana Kanisová či modelka Linda Nývltová. Prvú obliekol tradične Fero Mikloško a voľba materiálu so zatkávanou trblietavou zlatou niťou bola patričná a fungovala. Líčenie a účes zvolila Kanisová decentné, visiace náušnice Céline na jednotku s hviezdičkou. Štylistka šla na istotu a niet jej čo vytknúť, hoci ja som tak nejako súkromne dúfal, že sa napríklad objaví v kalichových šatách z poslednej Mikloškovej prehliadky. To by bola neprekonateľná.
U topmodelky Lindy Nývltovej, ktorú obliekol Michael Kováčik, fungovala voľba na jedno rameno ešte o kúsoček lepšie. Prekvapilo ma vypracovanie siluety, keďže Michael je skôr známy svojimi uvoľnenými strihmi. Aranžovaná látka na pleci, ktorá prechádzala do vlečky a zároveň v naznačenej drapérii obkresľovala aj prednú časť šiat, dodávala tomu naozaj slávnostný nádych. Na fotku skvelé, či aj praktické, to už vie iba Linda sama. Mimochodom, jej účes a líčenie od Ľubice Krajňákovej sú skutočne ako na hollywoodsky červený koberec.
Do rebríčkov najlepšie oblečených žien sa pravidelne dostáva aj Lucia Hablovičová. Bola krásna, ako vždy. Ak vytrhneme jej model od Borisa Hanečku z kontextu, metalická látka s ombré efektom vyzerala pompézne a pôsobila luxusne. Hablovičová vyzerala tak trošku ako večernica. Páčil sa mi aranžovaný pláštik na pleciach, prítomnosť čiernej vo farebnosti aj dokonalá úprava. A teraz kontext!
Na 19. ročníku plesu sa v šatách z rovnakého materiálu objavili ďalšie dve známe ženy. Zaujímavosťou je, že každej vytvoril šaty niekto iný. Reč je o bankárke Elene Kohútikovej a jej modeli od Idy Sándor a komičke Evelyn, ktorej zhotovil model Milan Švingál zo značky WTF. Rovnaký materiál s ombré efektom, len mierne odlišná farebnosť – priznám sa, toto ma zaskočilo.
Je pravdou, že slovenskí tvorcovia nefungujú ako tí parížski. Exkluzivitu na látky si môžu dovoliť len najväčšie módne domy, na Slovensku sa v zásade látky nakupujú u dvoch alebo troch firiem dodávajúcich materiály zo zahraničia. Áno, vlastne niet spôsobu, ako zabrániť, aby takáto situácia nastala – ale je to trošku škoda.
Inak, model spomenutej Eleny Kohútikovej od Idy Sándor pôsobí naozaj dobre. Trblietavá tuba s aranžovaným previsom a detailom naznačenej kvetiny nad jedným rukávom bol veľmi zaujímavý detail a vyzerá byť podľa fotografie naozaj skvelo prepracovaný. Vhodne bola zvolená kabelka, farba topánok tiež, diskutabilný je tvar špičky. S nechtami možno mohla zamieriť do tmavých tónov, nie k jasnej červenej.
Čo sa týka Evelyn Kramerovej, na sociálnych sieťach sa objavovali prívlastky Barbie. A vlastne, celkom správne. Myslím si, že to ako lichôtku brala aj samotná nositeľka. Metalický dezén jej šiat z WTF staval na kombinácii ružovej a zlatistej farebnosti, siluetu opticky rozbíjal aranžovaný pás ružovej látky a veľmi pomáhala vizáž. Kyprá moderátorka a herečka vyzerala naozaj ako cukrová bábika. Na mňa to síce bolo presladené, ale rozumiem aj nadšeniu spriaznenej verejnosti na Instagrame či v diskusiách.
Keď je už reč o (pri)sladkých úmysloch, nemožno obísť kreáciu moderátorky večera Lucie Hurajovej. S Pravdou sme sa zúčastnili na prvej skúške šiat, pod ktoré je podpísaný Marcel Holubec. Ružový obláčik šťastia, našívané kaskády organzy na trblietavom základe – predstavu kreovali spoločne. Pri pohľade na výsledok ma nadchlo prepracovanie hornej časti. Je delikátne, tá záplava vlniacich sa pásov látky funguje na jednotku, vyzerá to naozaj rozprávkovo. No spodná časť, aplikácia pravidelne vertikálne našívaných oblúkov organzy po obvode masívnej sukne v mojich očiach skrátka nefunguje. Model moderátorky večera si žiada viac kostýmovosti, viac pompéznosti, ale napriek tomu budem tvrdiť, že menej je viac. Samotná Hurajová vyzerala očarujúco, líčenie aj šperky boli ukážkové.
Marcel Holubec však stojí aj za (pre mňa osobne) jednou z najzaujímavejších kreácií večera. Reč je o červených šatách Zuzany Sternovej, manželky profesora Juraja Sterna. Viem si živo predstaviť, ako kriticky budú ľudia komentovať tento model, ale myslím si, že originálnejšia róba sa tento rok na plese neobjavila (opäť hovorím na základe záberov, ktoré máme k dispozícii). Zuzana Sternová, aj napriek veku zrelej dámy, neváhala experimentovať a siahla po strihu a siluete, ktorá narúša klasické predstavy o bálovej garderóbe. Červený odtieň je odvážny, ale omladzuje a nepôsobí nepatrične. Odhalený detail fuchsiovej „podšívky“ nádherne farbu dopĺňa a ukážková je aj vizáž.
A keď je už reč o zrelých dámach, nemmožno obísť ani Dagmar Hubovú, manželku herca Martina Hubu. Voľba jej šiat s dlhým vzorovaným kabátikom s výrazným a úderným vzorom pripomína samurajskú estetiku. Príťažlivá je hra farebnosti vo vzore na čiernom podklade, trochu otázny je možno priehľadný čierny tyl v rukávoch (v tejto kombinácii to má kostýmový nádych). V celkovom kontexte ma však tieto šaty opäť zaujali viac než ostatné a myslím si, že Dagmar Hubová zvládla 19. ples na jednotku.
Na akcii tento rok nechýbalo ani niekoľko zamatových modelov. Spomenúť určite treba podnikateľku Simonu Bubánovú. Jej módne voľby sú niekedy diskutabilné, tentoraz však rubínový zamat, nádherná silueta a opätovne zvolené biele kožušinové bolerko fungovali na jednotku, ku ktorej ešte hviezdičku pridala úprava a doplnky.
Riaditeľka Plesu v opere Andrea Cocherová stavila na spoluprácu s Borisom Hanečkom a ako naznačili už posledné roky, jej záľuba v estetike akýchsi moderných amazoniek pretrváva. Tentoraz to bola kombinácia tmavozeleného zamatu s výrazným leskom a strieborného bolerka s reliéfnou výšivkou a aplikáciami kovových retiazok. Nebolo to prekvapenie večera, aj Andrea Cocherová rada ide na istotu, ale výsledok pôsobil vkusne a fungoval.
Manželka jej dlhoročného kolegu Pavla Lančariča, Sylvia Lančaričová, je na tom podobne. Vie, aké strihy jej svedčia, zjavne siaha rok po roku na konkrétny typ siluety a namiesto experimentov so strihom má radšej detaily podobného a výraznejšieho zdobenia. Tento rok však bola striedmejšia a vyzerala ukážkovo. Šaty od Fera Mikloška s trblietavou výšivkou v hornej časti a plisovanou jemnou bálovou sukňou patria medzi najlepšie modely, v akých sa objavila na plese v opere.
Zaujímavú voľbu šiat na ples volila riaditeľka Miss Slovensko Karolína Chomisteková. Išlo o model Valentino s potlačou drobných čiernych srdiečok na ružovom základe. Vzhľad Chomistekovej aj samotný model boli čarovné. Šéfka missiek sa však musela zmieriť s tým, že nebola jedinečná – rovnaké šaty už mala totiž na sebe Monika Marešová a hollywoodska herečka Kate Hudson. Manželka Leoša Mareša tento model volila na dennú akciu v duchu záhradnej párty a tak tento dojem akosi u šiat pretrval.
19. ročník Plesu v opere však ponúkol aj módu ďalších, známych aj menej známych žien. Text vznikal v čase, keď sme ešte nemali k dispozícii všetky fotografie. Galéria módy žien bude doplnená v priebehu dneška o ďalšie zábery a módu ďalších dám.
POZRITE SI VIDEÁ TV PRAVDA