
Hneď na začiatku treba uviesť jedno. Už pár rokov platí, že známe tváre, ktorých podobu verejnosť zočí vďaka organizátorom na druhý deň po plese, zvládajú spoločenskú garderóbu so cťou. Niežeby nebolo čo vylepšiť, to sa dá predsa vždy. Ale žiaden výslovný „prúser“ už nevidieť. A keď predsa, našťastie ho prehlušia tie pozitívnejšie momenty večera. Na sobotňajšom Plese ich bolo dostatok.
Tri debutujúce dámy, tri ženy v požehnanom stave a trikrát stávka na bielu farbu. Dominika Cibulková, Ivana Gáborík Surovcová a Andrea Šprochová vyzerali akoby sa dohodli. Ako neskôr vysvetlila sama Cibulková, na bielu ju presvedčil autor jej kreácie Lukáš Kimlička, podľa ktorého by sa mal debut na plese odohrávať práve v tejto farbe.
Šaty debutantiek sú spravidla biele, ale väčšinou ide o mladé ženy na prahu dospelosti. Samozrejme, staviť na bielu je legitímna voľba, v prípade tehotných dám to však môže niesť so sebou aj isté úskalia. Na Ivane Surovcovej a Andrei Šprochovej bolo jasné ukázané, ako strih dokáže materstvo pozdvihnúť a dodať mu aj pompéznu večernú eleganciu. Šaty obkresľovali krivky, zaoblené bruško a akcentovali tak stav nositeliek.

Tanečnica Surovcová sa rozhodla pre bohato zdobený model z dielne Pronovias (údajne za 15-tisíc eur), ktorá je známa skôr svadobnými kreáciami. Predpokladám, že bude vyhrávať ankety o najlepší model večera. Ale rovno sa priznám, mne osobne prišlo všetkého až priveľa. Architekturálna (divadelná) aplikácia na pleci, bohaté výšivky, koráliky, flitre, vlečka. Hladký dezén na bielej látke u Cibulkovej v spojení s transparentným pláštikom pošívaným trblietavou výšivkou a prechádzajúcim do vlečky fungoval omnoho vyváženejšie. U známej športovkyne však pre zmenu absentoval vycibrenejší strih modelu. Ak si bývalá tenistka nezvýraznila bruško úchopom oboch rúk, tuba šiat strácala formu a to bolo na škodu. V triu „tehotných“ debutantiek tak azda najviac bodovala markízacka redaktorka Andrea Šprochová, ktorá priniesla minimalistickú a čistú verziu tehotenskej elegancie.

Po bielej farbe však v sobotňajší večer nesiahali len budúce mamičky. Na červenom koberci pred historickou budovou Opery SND sa ich objavilo omnoho viac. Neprehliadnuteľná bola Jana Hossová, manželka podnikateľa a bývalého hokejistu Mariána Hossu. Jej model na jedno rameno od Michaela Kováčika patril medzi najlepšie v rámci celého večera. Fungovalo v ňom úplne všetko, súznel s nositeľkou, jej vizážou a podľa fotografií vyzeral naozaj precízne spracovaný. Kováčik sa s ním opäť posunul o úroveň ďalej v rámci estetiky aj spracovania.
Trochu menej v mojich očiach fungovala jeho kreácia pre modelku Michaelu Kocianovú. Trenčanská rodáčka volila biely model šiat bez ramienok s 3D aplikáciou v duchu origami na prednom dieli. Identický materiál potom prechádzal aj do vlečky vzadu. Experimentovanie treba oceniť, ale v tomto prípade by bolo možno menej viac. V zozname do bielej farby odených dám sa pridala aj misska Diana Kačurová, ktorá sprevádzala futbalistu Jána Ďuricu.

Tam, kde je biela, nesmie chýbať čierna (a červená?!). Teda aspoň na Plese v opere to platilo určite. Pre obe farby. Štylistka Zuzana Kanisová si obliekla minimalistický čierny model bez ramienok od Fera Mikloška, ktorý doplnil masívny náhrdelník s priam orientálnym nádychom. Šaty boli stávkou na istotu, výsledok tiež. Pôvabný, hoci viackrát videný.
Plesovú kreáciu s masívnejšou bálovou sukňou v čiernom zamatovom vyhotovení a s florálnou výšivkou na transparentnom živôtiku predvádzala Alena Kobielska. Manželka známeho herca z Oteckov túto voľbu zvládla na výbornú. Hoci šaty niesli v sebe čosi tradičného, u Kobielskej fungovali na jednotku. Do čiernych tónov sa potom tiež obliekla napríklad riaditeľka Divadla Jána Palárika v Trnave Zuzana Hekel, ktorá volila šaty od Michaely Ľuptákovej či Uršula Žúži, manželka Martina Žúžiho z Hexu. Blondínku obliekal Marcel Holubec. Manželku hostiteľa večera Silviu Lančaričovú zaodel do čiernych tónov Fero Mikloško. Čiernu farbu zvolila aj moderátorka Karin Majtánová, v nežnejšom bodkovanom dezéne si ju vybrala aj dizajnérka Jana Pištejová. Trblietavé dezény v čiernej farbe si potom vybrala Elena Kohútiková (šaty od Idy Sandor) a Renáta Názlerová (model od Hany Převrátilovej).

Výrazný tón červenej farby sa roky radí medzi favoritov spoločenských podujatí a neobišiel ani tohtoročné plesanie. Iveta Černá, Jana Prágerová, Marian Čengel Solčanská či Helena Princová – v ich podaní sa ukázalo, koľko odtieňov môže ohnivá farba ponúknuť. A jeden celkom nezameniteľný, s oranžovým nádychom, predviedla aj modelka Alexandra Gachulincová. Model z ušľachtilého hodvábu na jedno rameno od Marcela Holubca prekvapil strihom. Neakcentoval krivky modelky, čo bol zjavne strihový zámer, na zváženie ale bola práca s riasením materiálu (aspoň podľa fotografie).

Už tradične na plese nechýbala ani Lucia Hablovičová. Ako roky predtým, aj tento ju obliekal Boris Hanečka. Ešte pred ceremoniálom naznačil, že pôvabná brunetka sa objaví vo farbe šiat, akú sme ešte na nej nevideli. Hanečka zvolil matno-trblietavú hru zamatu v spojení s flitrami v tónoch smaragdovej a zafírovej. Strihovo šaty zvýraznili útly driek a pomerne vysoký rozparok odhalil Hablovičovej zvodnú podobu. Na zváženie bol rukáv či skôr jeho prepojenie so šatami. Možno by o kúsok lepšie fungovala len sólo rukavička. Už je však zvykom, že u niekdajšej riaditeľky Miss je móda na ples vždy tak trošku „teátro“. Tento rok sa postarali oň aj doplnky v podobe pávích pier vo vlasoch. Hablovičová povesť plesovej divy obhájila.

Pozornosť sa počas večera sústreďovala aj na herečku Emíliu Vášáyrovú. Aj jej model mal v rukách dvorný dizajnér slovenskej prezidentky Zuzany Čaputovej – Boris Hanečka. Tematicky sa zjavne túžil hrať s odleskami drahých kameňov. Pri herečke SND totiž volil rubínový tón a obliekol sprievodkyňu večera do výraznej farby. Objem Hanečka preniesol do ramien pomocou akoby kryštálových nápleckov a diagonálne prešívaná oblasť drieku opticky vytvarovala nositeľke štíhlejší pás. Slabinou bola oblasť dekoltu – pôsobila zbytočne masívne, čo zjavne spôsobil všitý pruh tvrdého zlatého materiálu pod červenou látkou.

Do tretice sa Hanečka postaral aj o róbu riaditeľky Plesu v opere Andrey Cocherovej. Bola jedna z mála žien, ktorá sa v tento večer nezľakla vzorov! Stávka na masívne kvety v spojení s rukávikmi z plisovaného čierneho tylu, ktorý zároveň lemoval bálovú sukňu a pridával jej tak ešte objem a proporciu, však vyšla na jednotku. Strihovo išlo o klasickú plesovú kreáciu, ale bol to práve vybraný materiál, ktorý ju povyšoval a vdýchol svieži moderný punc.

Čo sa týka veľkých bálových rób, na 20. ročník Plesu v opere si takú vybrala aj Zlatica Puškárová, ktorá tradične volila dvornú dizajnérku Janu Pištejovú. Puškárová vie, čo jej svedčí, strihovo sa drží pár variácií. Ale treba povedať, že model šiat s belasou výšivkou kvetín na telovom podklade blondínke zahral čistým tónom. Tvár televízneho spravodajstva nechala akcentovať svoj štíhly driek, jemný punc zvodnosti pridávala transparencia v živôtiku, ale pritom to bola voľba decentná.
Pastelové tóny sa tento rok pridali k dominujúcim odtieňom a k ich fanúšičkám sa nepochybne zaradila v tento večer aj herečka Monika Hilmerová či jej kolegyňa Lucia Hurajová. Prvej menovanej vytvorila šaty Jana Mrvová a išlo o belasý odtieň, ktorý pôsobil nežne a romanticky. Strihovo boli šaty jednoduché, akcentovali driek a vrstvy materiály dodávali objem na sukni aj v živôtiku. U blondínky z Oteckov fungovali. Ešte lepšie sa však voľba vydarila spomenutej Hurajovej.

Minuloročná moderátorka Plesu, ktorá tento rok prišla v sprievode brata Emila, stavila na sošnú kreáciu v tónoch pastelového pepermintu s metalickým odleskom. Šaty bez ramienok, s transparentným pruhom na prednom dieli nechali vyniknúť štíhlu figúru nositeľky a presne v tomto prípade sa ukázalo, že menej dokáže byť naozaj veľa.
V zozname pozvaných dám sa objavili aj mnohé ďalšie dámy a nie všetkým je možné venovať písomnú zmienku. Určite si ich nezabudnite pozrieť v našej bohatej galérii.