Medzi víťazkami večera tento rok nepochybne zaujala moderátorka Janette Štefánková, v typických šatách od Michaely Ľuptákovej s jemne posunutým aranžovaným lodičkovým výstrihom pôsobila sošne a elegantne. To je konieckoncov najväčšia devíza Ľuptákovej tvorby a tiež dôvod, prečo ju vyhľadáva toľko žien. Zvýrazní krivky, pozdvihne ženskú siluetu a pôvab, zvyčajne vo veľmi minimalistickom razení. Zároveň však ide presne o typ šiat, pri ktorých má človek pocit, že ich videl snáď stokrát, čo im dodáva nádych slušnej a dobre padnúcej konfekcie. A keďže Ľuptáková sa teší veľkej obľube medzi domácimi celebritami, tento dojem sa pri jej tvorbe rokmi len zvýrazňuje.
Štefánkovej kolegyňa Marianna Ďurianová, ktorá si tiež domov odnášala sošku, stavila na zelený odtieň, s ktorým sa nepracuje ľahko. U plavovlásky z redakcie športového spravodajstva RTVS však fungoval. Jemné flitrové aplikácie na pleciach a v drieku pridávali šatám noblesnejší dojem, elastické rukávy syntetického materiálu ho, bohužiaľ, trochu degradovali. Výstrih pôsobil odvážne, ale nie vulgárne. Celkový dojem naplnil kritéria žiadanej ľúbivosti v lokálnom kontexte. Zbytočná bola ozdoba vo vlasoch.
Ďalšia víťazka večera, speváčka Sima Martausová, asi aj v duchu svojej tvorby stavila na vzorovaný model večerných šiat, ktorý sa už tradične hral s folklórnou estetikou. Dobrá správa v tomto prípade je, že nešlo o otrocké citovanie folklórnych prvkov, horší bol však výsledok v rámci celkového dojmu. Lesná víla Martausová pôsobila v šatách ako stratená a „prírodná“ úprava v tomto prípade dojem ešte zvýrazňovala.
Veľkým prekvapením a, bohužiaľ, nie v pozitívnom smere bola voľba herečky Diany Mórovej. Ani tu nemá zmysel diskutovať o tom, či je príťažlivá žena. Samozrejme, že áno. Pôvabná, udržiavaná, vo forme. Dokázať objektívne pracovať s vlastnými prednosťami aj nedostatkami je však nutné za každých okolností. Tieto šaty Mórovej (aspoň podľa množstva fotografií) opticky ubližovali a udial sa pravý opak toho, v čo asi dúfala. Šmrnc zmizol a zostal najmä rozpačitý dojem.
V zozname pozvaných dám (ne)prekvapili mená ako Jasmina Alagič Vrbovská či Dominika Mirgová. Prvá v kreácii od Jany Pištejovej, druhá v šatách, ktoré Pištejovej estetiku nápadne pripomínali. Výsledný dojem, spojenie farebnosti, líčenia aj celkovej úpravy vyšiel viac Mirgovej. Tí so slabosťou pre princeznovské modely ju dokonca pasovali za kráľovnú večera. Ale nijako sa tým nemení fakt, že išlo len o ďalší z modelov, akých sa dá na slovenských spoločenských akciách vidieť desiatky, ak nie stovky.
Na sobotňajšom prenose v novej budove SND nechýbali zástupkyne moderátorskej, hereckej či speváckej profesie. Čo však chýbalo, bola originalita. V ankete OTO sa pravidelne opakujú mená v niektorých kategóriách a, bohužiaľ, platí to aj o večernej móde. V prípade niektorých dám by sa dokonca dalo povedať, že je len ťažké rozoznať, ktorý rok sa to vlastne píše. Lebo každý vyzerajú veľmi podobne.
Samozrejme, uznávam, že ak žena vie, čo jej svedčí, respektíve má nejakú konkrétnu víziu o vlastnej gala podobe a vysnívaných večerných šatách, drží sa tejto predstavy. Je to logické, no zároveň je to často práve cesta k zapadnutiu do sivých vôd priemernosti.
Keď si napríklad porovnáte garderóbu žien na akcii ako pražský týždeň módy (dokonca aj tých slovenských, ktoré akoby v Prahe boli odvážnejšie) či festival v Karlových Varoch (nebodaj ten benátsky) a módu slovenskej televíznej smotánky na akcii OTO, rozdiel je priam do očí bijúci. Zmení sa to niekedy? Práve akcie ako OTO rok čo rok dávajú dôvod byť skeptický…