Nemecký ADAC testoval nové letné pneumatiky

Ani tento rok neminuli výrobcov pneumatík prísne testy nemeckého autoklubu ADAC. Ten si vzal na mušku devätnásť nových pneumatík s rozmerom 185/65 R15 a sedemnásť predstaviteľov profilu 225/45 R17.

13.04.2010 07:35
Pneumatika Foto:
Pneumatika
debata

Kým menší rozmer je bežným obutím pre vozidlá nižšej strednej triedy a staršie modely strednej triedy, druhý reprezentuje výkonnejšie verzie nižšej strednej triedy a najmä strednú triedu. Aj tohtoročné testy ukázali, že na pneumatikách sa šetriť veľmi neoplatí. Cena v absolútnej väčšine prípadov kopíruje kvalitu plášťa.

Pneumatika Foto: ADAC
Pneumatika Pneumatika

Rozmer 185/65 R15

Absolútnym víťazom sa stala pneumatika Pirelli Cinturato P6, nasledovaná plášťami Nokian H a Continental PremiumContact. Hoci plášť Nokian nemal na suchu priameho súpera, na mokrej vozovke mierne zaostával. Aj preto mu ušla prvá priečka. Práve vlastnosti pneumatík za mokra boli tým, čo rozhodovalo tento rok najviac v konečnom poradí.

185/65 R15 H
Pneumatika hodnotenie cena (€) sucho mokro hlučnosť valivý odpor opotrebenie
Pirelli Cinturato P6 *** 59 - 92 2,5 2 3,1 2,9 2,1
Nokian H *** 62 - 84 1,8 2,3 3,4 2,6 2,7
Continental PremiumContact 2 *** 67 -103 2 2,2 3,1 2,6 2,9
Dunlop SP Sport Fastresponse *** 60 - 99 2 2,2 3,4 2,6 3
Uniroyal RainExpert *** 57 - 87 2,3 2,3 3 2,6 2,9
Michelin Energy Saver ** 78 - 112 2 2,8 3,1 2,1 0,5
Bridgestone Turanza ER300 ecopia ** 63 - 98 2,1 2,6 3,3 2,8 2,4
ESA-Tecar Spirit 3 ** 66 -70 2,9 2,1 2,6 2,5 3,1
Barum Brillantis 2 ** 52 - 78 2,5 2,8 3,7 2,1 2
Semperit Comfort-Life ** 56 - 94 2,7 2,7 3,7 2,1 2,4
Firestone TZ300a ** 54 - 88 2,1 2,6 3,2 3 3,1
Yokohama C.drive 2 ** 58 - 81 2,1 2,8 3,1 2,5 3
Kumho Solus KH17 ** 52 - 71 2,6 2,7 2,9 2,3 3,8
Fulda Carat Progresso ** 50 - 83 2,3 2,9 3,3 2,6 3,7
Goodyear DuraGrip * 56 - 94 2,2 3,2 3,2 2,5 1,6
Ceat Tornado * 49 - 64 2,7 3,1 3,5 2,6 1,8
Lassa Impetus REVO * 65 - 69 3,1 3,1 3,1 2,1 2,9
Interstate Touring IST-1 M+S 40 - 46 3 5,3 2,8 2 0,7
Goodride Radial SP06 M+S 41 - 52 3,7 5,3 3,8 2,4 0,5
*** mimoriadne odporúčaná
** odporúčaná
* odporúčaná s výhradami
- ADAC neodporúča
Hodnotenie: od 1 (veľmi dobré) po 5 (nedostatočné)

Len priemerné výsledky pri jazde na mokrej ceste mali na svedomí nižšie umiestnenie plášťov značiek Bridgestone, Michelin a Yokohama. Celkovo však dopadli testy pozitívne. Z devätnástich plášťov odporučil ADAC bez výhrad až štrnásť pneumatík, z toho päť plášťov dostalo mimoriadne odporúčanie. Na chvoste s hodnotením ADAC neodporúča sa umiestnili len dve najlacnejšie pneumatiky – Interstate Touring IST-1 M+S a Goodride Radial SP06 M+S.

Hoci nesú označenie M+S, ktoré je odporúčaním výrobcu na mokré a klzké vozovky, dosiahli práve v testoch za mokra katastrofálne výsledky. ADAC preto dôrazne varuje motoristov pred ich kúpou.

Rozmer 225/45 R17

Víťazom testu sa stala pneumatika Pirelli Cinturato P7 nasledovaná plášťami Dunlop SP SportMAXX TT a Continental ContiSportContact 3. Aj Keď Pirelli mierne zaostávalo v hodnotení jazdných vlastností na suchu a za mokra, dohnalo náskok konkurentov v podstatne nižšej hlučnosti, nižšom valivom odpore a menšom opotrebení. Pirelli sa tak stala najvyváženejšou pneumatikou testu.

225/45 R17 W,Y
Pneumatika hodnotenie cena (€) sucho mokro hlučnosť valivý odpor opotrebenie
Pirelli Cinturato P7 *** 98 - 150 1,8 2,2 2,9 1,9 1,6
Dunlop SP Sport MAXX TT *** 104 - 151 1,6 2 3,3 2,6 2,4
Continental ContiSportContact 3 *** 106 - 173 1,4 2,1 3,5 2,3 3
Michelin Pilot Sport PS3 *** 121 - 167 1,5 2,2 3,7 2,2 2,8
Bridgestone Potenza RE050 A *** 99 - 164 1,5 2,4 3,3 2,9 2,7
Goodyear Eagle F1 Asymetric ** 97 - 151 1,7 1,9 3,6 3,2 1,9
Vredestein Ultrac Cento ** 89 - 152 1,7 2,7 3,2 2,1 2,6
Hankook Ventus S1-evo ** 95 - 142 1,7 2,9 3,1 2,4 2,3
Kumho ECSTA LE Sport (KU39) ** 89- 115 1,7 2,4 3,1 2,5 3,5
Uniroyal RainSport 2 ** 99 - 150 1,9 2,5 3,5 2,7 2,9
Firestone Firehawk SZ90 ** 98 - 149 1,8 2,6 3,6 3,1 2,9
Maloya Futura Sport W ** 93 - 130 2,1 2,9 3,9 2,5 3
Nankang Noble Sport NS-20 65 - 91 2,2 3,8 3,5 3 2,1
Sava Intensa 86 -120 3,2 4,3 3,5 1,5 1,1
Goodride Neza200 M+S 61 - 84 3,2 4,5 4,1 2,5 1,2
Wanli S-1063 56 - 81 2,9 5 3,2 2,2 1,8
Sunny SN3800 M+S 40 - 79 3,5 4,8 3,8 2,4 1,9
*** mimoriadne odporúčaná
** odporúčaná
* odporúčaná s výhradami
- ADAC neodporúča
Hodnotenie: od 1 (veľmi dobré) po 5 (nedostatočné)

Zo sedemnástich pneumatík odporučil ADAC až dvanásť plášťov, z toho päť s hodnotením „mimoriadne odporúčané“. Testom však neprešlo až päť pneumatík. Medzi nimi opäť Goodride, ktorého plášť Neza200 s označením M+S síce výrobca odporúča najmä v zlých poveternostných podmienkach, no práve jazdnými vlastnosťami na mokrej vozovke patril k najhorším spolu s ázijskými pneumatikami Wanli S-1063 a Sunny N3800 M+S.

Testy sú dobrou pomôckou

Testy pneumatík sú skvelou pomôckou, ako sa rozhodnúť pre správny výber plášťa. Ak sa vás aj testovaný rozmer netýka, môžete sa orientovať podľa názvu dezénu. Každý typ pneumatiky sa totiž vyrába vo viacerých rozmerových kategóriách. Testovacími kritériami sú jazdné vlastnosti za sucha, za mokra, hlučnosť, valivý odpor a opotrebenie. Výsledky známkované školskou stupnicou tak dávajú veľmi dobrý obraz o charakteristike každého plášťa. To umožňuje rozhodnúť sa pre kritérium, ktoré považujete pre vás za kľúčové. Môžete dať prednosť napríklad dlhšej životnosti pred komfortom alebo sa rozhodnúť pre pneumatiku s vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami na suchu alebo na mokrej vozovke.

Pneumatika Foto: ADAC
Pneumatika Pneumatika

Ako vybrať správnu pneumatiku

1. Rešpektujte požiadavky zo strany výrobcov automobilov. Technický preukaz jasne určuje správny rozmer pneumatiky. Ten by ste mali dodržať.

2. Každý ráfik možno okrem optimálneho rozmeru obuť teoreticky aj pneumatikou o desať milimetrov širšou alebo užšou. Teda rozmer 195 môžete nahradiť napríklad rozmerom 205.

3. Ak túžite po ešte širšom plášti, potrebujete aj širší disk. Musíte však dohliadať, aby sa široká pneumatika pri natáčaní kolies nedotýkala blatníka a iných konštrukčných častí vozidla.

4. Obvod pneumatiky nesmie byť väčší ani menší. Ak je menší, dochádza síce k lepšej čiastkovej akcelerácii, ale na úkor maximálnej rýchlosti a vyššej spotreby. Väčší obvod zas zaťažuje prevodovú sústavu zvýšeným odporom, zhoršuje akceleráciu a znižuje účinnosť a zvyšuje opotrebenie bŕzd.

5. Čím je pneumatika širšia a nižšia, tým nižší je jej komfort. Širšia styčná plocha kopíruje z cesty viac nerovností a je aj väčším zdrojom hluku. Výhodou je, že takáto pneumatika výrazne prospieva stabilite pri športovom jazdnom štýle, keďže pri priečnom zaťažení sa nedeformuje.

6. Zohľadniť musíte aj skutočnosť, akú maximálnu rýchlosť dosahuje vaše vozidlo a akú má maximálnu prípustnú hmotnosť. Podľa toho je nevyhnutné vybrať pneumatiku s príslušným rýchlostným a záťažovým indexom.

7. Keďže výrobcovia pneumatík ponúkajú v tom istom rozmere rôzne dezény a konštrukcie, je veľmi dôležité vedieť, čo od pneumatiky očakávate. Pre športovo založených jazdcov je lepšia športovo orientovaná pneumatika, pre vodičov, ktorí ročne najazdia veľký počet kilometrov, zasa plášť s vyšším komfortom.

8. Pri kúpe pneumatík nezaškodí pozrieť si hodnotenia niektorej z nezávislých organizácií, napríklad renomovaných automotoklubov alebo špecializovaných motoristických periodík. Uveďme aspoň nemecký automotoklub ADAC.

debata chyba
Články podľa značiek