Zima je obdobím, ktoré dokonale preverí stav vášho akumulátora a celej dobíjacej sústavy. Odber elektrickej energie z palubnej siete auta niekedy dosahuje nepredstaviteľné hodnoty a vy k tomu často zbytočne prispievate. Väčšinu energie totiž spotrebuje komfortná výbava auta. Reč je najmä o vyhrievaní sedadiel a okien.
Uvedomili ste si už niekedy, čo všetko počas rannej jazdy do práce v zime potrebuje vo vašom aute elektrickú energiu? Keď nepočítame rôzne čerpadlá a elektromechanický alebo elektrohydraulický posilňovač riadenia, sú to predovšetkým svetlá, stierače, autorádio, ventilátor vykurovania a vyhrievanie okien a sedadiel. Keď sa nad tým zamyslíte, nemôžete byť prekvapení, že akumulátory v dnešných autách vydržia menej ako tomu bolo v minulosti. Ich kvalita pritom rastie, no záťaž rastie ešte rýchlejšie. Spolu s akumulátormi dostávajú „do tela“ aj alternátory. V prípade veľkého odberu dokonca nestíhajú dobíjať akumulátor a počas jazdy sa jeho kapacita znižuje. Niekoľko takýchto krátkych jázd môže spôsobiť, že auto jedného chladného rána nenaštartujete. S jeho technickým stavom to pritom nebude mať nič spoločné.
Vyhrievať neobsadené sedadlo je luxus
Vyhrievanie sedadiel patrí medzi najväčšie spotrebiče v aute. Je to príjemná funkcia, no musíte sa ju naučiť využívať s rozumom. Niektoré automobily sú vybavené termostatom, ktorý po dosiahnutí určitej teploty vyhrievacej špirály v sedadle sám vyhrievanie vypne a odľahčí tak alternátoru. Ak sedíte na takomto sedadle, teplota medzi vašim telom a čalúnením sedadla dosiahne hraničnú teplotu pomerne skoro a vyhrievanie sa vypne. Keď však na sedadle nikto nesedí, teplota nikdy nedosiahne potrebnú teplotu a termostat vykurovanie nevypne. Keď zabudne vyhrievanie vypnúť váš spolujazdec, ktorého po jazde vyložíte, môžete celý deň jazdiť s teplým sedadlom vedľa seba úplne zbytočne.
Je dobre, ak je vaše auto vybavené kontrolkou upozorňujúcou na aktivované vyhrievanie. Keď to tak nie je a ovládače sú umiestnené na stredovej konzole, nezabudnite z času na čas sklopiť zrak a presvedčiť sa, že zbytočne nevyhrievate to, čo nemusíte.
Najmä francúzski výrobcovia radi umiestňujú ovládanie vyhrievania na vonkajšie okraje sedadiel. V týchto prípadoch je spomínaná kontrola nepohodlnejšia, no o to dôležitejšia.
Vyhrievané môžu byť aj zadné sedadlá
Niektoré luxusné limuzíny (napríklad aj nová Škoda Superb) sú vybavené aj vyhrievaním zadných sedadiel. V zime vám preto odporúčame častejšie kontrolovať, či nevyhrievate aj zadné neobsadené sedadlá.
Zapamätajte si, že zbytočným preťažovaním elektrickej siete znižujete životnosť akumulátora aj samotného alternátora.