Dôvodom sú početné reprízy filmov legendárneho komika Louisa de Funèsa, ktorý im v čase karantény poskytuje veselý únik z každodenného života, píše AFP.
„Keď ide všetko z kopca, je tu ešte stále Louis,“ hovorí neznámy používateľ internetu stojaci za twitterovým účtom JustdeFunes, ktorý komentuje súčasné dianie s pomocou obrázkov a ukážok z hercových filmov.
Hovorí sa, že „keď sa pozeráte na jeden z jeho filmov, na všetky svoje problémy zabudnete minimálne na 90 minút. Môže sa to zdať hlúpe, ale toto dokáže len málo hercov,“ dodáva internetový vtipálek, ktorého na sociálnej sieti sleduje cez 22 000 užívateľov.
De Funes je bezpečným útočiskom, pretože „je isté, že s jeho filmami zasiahnete všetky typy publika: robotníkov, imigrantov, pravicu, ľavicu, extrémnu pravicu, extrémnu ľavicu a všetky generácie,“ myslí si novinár Bertrand Dicale, fanúšik komika a autor slovníka, ktorý je de Funèsovi zasvätený.
Film Veľký flám, ktorý sa so 17 miliónmi návštevníkov stal vo francúzskych kinách kasovým trhákom, k televíznym obrazovkám v nedávnej popoludňajšej repríze prilákal päť miliónov divákov. Televízna stanica France 2 následne do programu zaradila snímku Rabín Jákob a mieni vysielať aj filmy Pošetilost mocných a Hibernatus.
Komerčná televíziá M6 v snahe nezaostať rozvinie červený koberec pre najznámejšiu de Funèsovu postavu, sainttropezského žandára Ludovica Cruchota. Televízia Canal+ na apríl sľubuje „maratón smiechu“ prostredníctvom svojej digitálnej videotéky Cine+ de Funès, ktorá ponúka francúzskym divákom okolo tridsiatky de Funèsových filmov.
Programová skladba, ktorá len odráža dopyt v izolácii? Ale kdeže, dokladá francúzske múzeum venované kinematografii, La Cinematheque française. Parížska inštitúcia plánovala prvý aprílový deň otvoriť expozíciu venovanú komikovi, kvôli súčasnej situácii ju však zatiaľ odložila.
Napriek tomu je Louis de Funès „jednoznačne antidepresívum“, domnieva sa Jean-Christophe Mikhailoff z múzea. „Jeho filmografia zodpovedá zlatej ére francúzskej histórie, takzvanej zlatej tridsiatke (1945–1975). Tieto roky sú spájané so šťastným Francúzskom, vysokou zamestnanosťou, kedy sme mali dôveru v pokrok, veď De Funèsovy filmy sú plné futuristických vynálezov, ako lietajúci Citroen DS vo Fantomasovi,“ vysvetľuje filmový nadšenec Mikhailoff.
Nadčasový úspech de Funesa možno pripísať jeho grimasám a mimike, vďaka ktorým sa v 60. a 70. rokoch aj napriek nepriazni filmových kritikov stal miláčikom publika. Hoci o ňom teraz renomovaná parížska inštitúcia chystá expozíciu a vlani sa návštevníkom otvorilo blízko Saint-Tropez komikovi zasvätené múzeum, získal iba jednu cenu César. Prestížne francúzske filmové ocenenie mu bolo udelené za celoživotné dielo v roku 1980, iba tri roky pred smrťou.
„Je mím, trochu ako francúzska obdoba Charlieho Chaplina,“ hovorí o hercovi Mikhailoff. „Vypnete zvuk a (na obrazovke) sa začnú diať veci,“ dodáva. Betranda Dicaleho fascinuje telo herca, ktorý „má neustále zaradenú najvyššiu rýchlosť“ a na obrazovke niekedy tancuje. „Je to dieťa v tele starčeka, čo si deti hneď všimnú. Je jedným z nich,“ hovorí majiteľ účtu JustdeFunes.
De Funes vo svojich filmoch, či už ide o alebo Victora Piverta (žluva, ako ten vták!), hrá vždy rovnakú postavu. Tá je zároveň popudlivá, zbabelá, egoistická, úslužná – a niekedy aj rasistická, ako je tomu napríklad v Rabínovi Jákobovi.
„Je to archetyp, ako Pulcinella, teda postava so zlými úmyslami, ktorej zlomyseľnosti vždy niekto urobí koniec. (De Funès) predstavuje človeka, ktorému sa nedarí, čo nás dojíma,“ analyzuje hercove role Dicale. Takáto univerzálnosť borí teórie o tom, že sa de Funès chová ako typický „žabožrút“.
„Každý z nás má v okolí nejakého Louise de Funèsa alebo sa v ňom sám spoznáva,“ uzatvára Mikhailoff a pripomína veľký úspech hercových filmov aj za francúzskymi hranicami, od Nemecka cez krajiny bývalého Sovietskeho zväzu až po frankofónne africké štáty. V Česku a na Slovensku nadobudol komik obrovskú popularitu aj vďaka dabingu, o ktorý sa postaral český herec František Filipovský. Pripomeňte si najznámejšie charaktery, aké De Funes stvárnil.