Tvrdá kritika: Zlaté glóbusy 2021 ukázali, že ich nikto nepotrebuje

Nedeľňajšie vyhlasovanie filmových Zlatých glóbusov bol fádny trojhodinový večer s poväčšinou očakávanými víťazmi a minimom prekvapení. Bezradnosť relácie mohla mnohých divákov dohnať aj k prepnutiu na iný kanál.

02.03.2021 10:23
2021 Golden Globe Awards Foto: ,
Herečky Kristen Wiig (vľavo) a Annie Mumolo počas jedného zo vstupov v rámci večera Zlatý glóbus.

Časť viny padá podľa časopisu Variety, ktorý si program vzal na paškál, na produkciu. Vopred sa vedelo, že moderátorky Tina Fey a Amy Poehler budú hovoriť každá z opačného konca USA, a napriek tomu sa objavili na podivne rozdelenej obrazovke, ktorá chcela navodiť falošný dojem spoločného vystúpenia.

Vzhľadom na covid-19 boli všetci doma pri svojich počítačoch a od nich na ocenenie reagovali. Niekde sa réžii nepodarilo ani technické pripojenia – Daniel Kaluuya, ktorý dostal cenu za vedľajšiu rolu za výkon vo filme Judas and the Black Messiah (Judáš a čierny mesiáš), chvíľu ďakoval, bez toho, aby bolo počuť jeho hlas.

Americkí kritici poukazovali na nedostatky pri zvládnutí spojení s pomocou Zoomu aj na to, že sa produkcia Zlatých glóbusov nenamáhala priučiť od usporiadateľov udeľovanie televíznych cien Emmy, kde sa vlani podarilo technické problémy prepojenia účastníkov vyriešiť dobre.

Herečka Tiffany Haddish prezentovala jednu z... Foto: SITA/AP, NBC
2021 Golden Globe Awards Herečka Tiffany Haddish prezentovala jednu z cien v šatách Alberta Ferretti.

Nepáčilo sa ani rozhodnutie ponechať na jednej obrazovke všetky nominované z jednej kategórie. Kým víťaz ďakoval, „porazení“ boli nútení sa usmievať do obrazoviek a tlieskať. Lapsusy typu hlasitého rušenia z pozadia, napríklad pri ďakovaní víťazky ceny za najlepšiu herečku v televíznej komédii Catherine O'Harovej, boli väčšou udalosťou ako obsah samotný. To iste nebol zámer – kto by chcel úmyselne vytvoriť katastrofu? Ale v určitom zmysle to malo účinok. Večer sám o sebe mal málo čo povedať a bol skôr ako akousi spleťou zvukov.

Malá váha Zlatých glóbusov, o ktorých rozhoduje Asociácia zahraničných novinárov (HFPA), je odjakživa problém tejto ceny, aj keď sa označuje za určitý ukazovateľ budúcich Oscarov. Covidom-19 bolo dané, že sa večer musí konať dištančne, avšak podľa kritikov nič nevysvetľuje, prečo bol zorganizovaný s odstupom aj od zdravého rozumu. Bol to večer s kyslou príchuťou a pocitom povinnosti zúčastnených. Konal sa, pretože všetci vedia, že sa koná každý rok. Diváci po troch hodinách vstali s pocitom, že skončila uhádaná pracovná porada s nepríjemnými kolegami. Čo keď si povedia, že nič podobné vlastne nepotrebujú?

Herečka Margot Robbie v kreácii Chanel...
Herecký a manželský pár Michael Douglas a...
+24Herečka Gal Gadot pri odovzdávaní jednej z cien...

Spravodajský server Vox vec zhrnul pod titulok Zlaté glóbusy 2021 ukázali, že už Zlaté glóbusy nepotrebujeme. Udeľovanie týchto cien býva tradične podivná záležitosť, avšak tento ročník tie minulé ešte predčil. Ku svetlejším chvíľam sa dá radiť len vystúpenie Taylor Simone Ledwardovej, ktorá sa snažila emotívnymi slovami vyjadriť, čo by ku svojej cene povedal jej zosnulý manžel Chadwick Boseman, ocenený v kategórii najlepšieho herca. Alebo Jane Fonda ocenená za prínos filmu.

„My v tejto brandži o sebe nechceme počuť všetko, nechceme vedieť, aké hlasy rešpektujeme, aké vyzdvihujeme, aké umlčujeme. Nechceme hovoriť o tom, koho necháme zasadnúť k stolu a koho necháme za dverami, za ktorými sa rozhoduje. Rozšírme, my všetci vrátane skupín, ktoré rozhodujú o tom, kto bude prijatý, čo sa bude točiť a kto dostane cenu, rozšírme ten prístrešok, aby všetci mohli povstať a aby mohli byť prezerané a vypočuté príbehy všetkých,“ povedala Fonda, ktorá narážala tiež na fakt, že pred pár dňami médiá začali rozoberať skutočnosť, že medzi členami HFPA nie je ani jediný afroamerický novinár.

Okrem nej ale nikto z ocenených nevyužil ďakovnú reč k ničomu všeobecnejšiemu než k poďakovaniu kolegom a tvorcom. Udeľovanie Zlatých glóbusov možno bude zahodené do koša a nahradené niečím lepším. Má ale svojich tradičných divákov a nepriestrelný kontrakt s televíziou NBC, ktorá má na večer vysielacie právo. Ak ale niektorý z večerov mohol túto cenu znehodnotiť, bol to ten nedeľňajší. Zlaté glóbusy 2021 boli strašné a je možno načase prísť s niečím novým, súdi nezmieriteľný Vox.

Viac na túto tému: #kritika #ceremoniál #Televízia #prenos #Zlatý glóbus #Covid-19

+ Hoďte starosti za hlavu a uvoľnite svoju myseľ.
Prijatie finančnej rady od experta vám môže otvoriť oči....