Rasové stereotypy? Aj Simpsonovci čelia kritike, herec Azaria sa kajá Indom

Americký herec Hank Azaria sa ospravedlnil za nahovorenie indickej postavy zo seriálu Simpsonovci, na ktorú sa znášala kritika za to, že podporuje rasové stereotypy.

15.04.2021 12:00
Hank Azaria-Podcast Foto: ,
Herec Hank Azaria na archívnom zábere z januára 2020.
debata (2)

Herec, ktorý je beloch, poskytol hlas indickému majiteľovi obchodu menom Apu, uviedla britská BBC na svojom webe. „Časť mňa sa cíti tak, že musím obísť každú indickú osobu v tejto krajine a osobne sa ospravedlniť,“ nechal sa počuť Azaria v Armchair Expert.

Azaria požičiaval svoj hlas kreslenej postave zo známeho seriálu od roku 1990, vlani v januári oznámil, že kresleného indického majiteľa obchodu nebude ďalej dabovať. Na postavu sa roky znášala kritika za to, že podporuje rasové stereotypy. Tlak na tvorcov seriálu podľa BBC silnel od roku 2017, kedy americký komik indického pôvodu Hari Kondabolu prišiel s dokumentárnym filmom, v ktorom tvrdí, že Apu zo Simpsonovcov je založený na rasových stereotypoch.

Azaria teraz moderátorovi podcastu a hercovi Daxi Shepardovi povedal, že si pôvodne nebol istý, či zo šou odísť, pretože sa chcel vyhnúť „reflexívnej reakcii“. Zároveň sa však viac venoval téme rasizmu – hovoril napríklad s ľuďmi, ktorí s ním mali skúsenosť, s Indami, navštevoval rôzne semináre. A dospel k záveru, že seriál je súčasťou „štrukturálneho rasizmu“, hoci trvá na tom, že tvorcovia mali pri vymýšľaní postavy dobré zámery.

Zároveň sa ospravedlnil ďalšej autorke podcastu Monike Padmanovej, ktorá má indické korene, podotkla BBC. „Skutočne sa ospravedlňujem. Viem, že ste to nežiadala, ale je to dôležité. Ospravedlňujem sa za svoj podiel na tvorbe a účasti na tom. Časť mňa sa cíti tak, že musím obísť každú indickú osobu v tejto krajine a osobne sa ospravedlniť,“ uviedol.

Tvorca seriálu Matt Groening tento rok vo februári pripustil, že zmena je potrebná, hoci sa autori pôvodne snažili podľa BBC kritiku zľahčovať. „Niečo, čo začalo pred desaťročiami, bolo to chválené, a nebolo to považované za pohoršujúce, je teraz politicky nekorektné. Čo môžete robiť?“ povedala v jednej epizóde postava Lízy.

Teraz však autori seriálu niektoré postavy, respektíve hercov, ktorí ich dabujú, preobsadzujú. Apu je v súčasnej dobe odsunutý do pozadia a hľadá sa nový herec, ktorý mu prepožičia svoj hlas. Azaria, ktorý podľa CNN stále na seriáli pracuje a nahovára iné postavy, navrhuje, aby kreslených seriálových hrdinov rôznych farieb pleti nahovárali herci so zodpovedajúcimi etnickými koreňmi.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #ospravedlnenie #stereotyp #Simpsonovci #rasa #Ind #Hank Azaria

+ Robte niečo, preto aby sa vám aj naďalej žilo tak dobre ako doteraz.