Takto nečakane vysoké sumy dali záujemcovia za 200 párov tenisiek vzniknutých zo spolupráce značiek Nike a Louis Vuitton, ktoré krátko pred svojou smrťou stvoril americký návrhár Virgil Abloh.
Podľa agentúry AFP to oznámila aukčná sieň Sotheby's, podľa ktorej kupci v dražbe minuli za topánky dohromady cez 25 miliónov dolárov (21,8 milióna eur) – výrazne viac, než koľko sa pôvodne odhadovalo. Organizátori dražby očakávali ceny medzi 5000 a 15 000 dolármi, pričom stanovili vyvolávaciu cenu na sumu 2000 dolárov.
Čisto virtuálna dražba sa začala 26. januára, šesť dní po tom, čo v Paríži prebehla módna prehliadka poslednej kolekcie už zosnulého návrhára, ktorý mal vo firme Louis Vuitton na starosti pánske oblečenie. Abloh bol veľmi obľúbený u mladých ľudí vďaka svojej schopnosti kombinovať luxusnú módu so športovým a mestským štýlom. Zomrel koncom novembra na rakovinu v 41 rokoch, čo zanechalo veľkú časť módneho odvetvia v šoku.
„Od chvíle, kedy sme aukciu spustili, tu bola elektrifikujúca energia,“ uviedol vo vyjadrení pracovník aukčnej siene Sotheby's Brahm Watcher, podľa ktorého bol prekonaný rekord firmy v počte prihodení v prvý deň internetovej aukcie. Výťažok z dražby poputuje do Ablohovho štipendijného fondu podporujúceho vzdelanie pre černochov v USA a študentov z Afriky.
Predmetom dražby bolo 200 párov totožných tenisiek modelu Air Force 1 značky Nike, ktorý tento rok oslavuje 40 rokov od svojho uvedenia na trh. Topánky sú ozdobené okrem charakteristickej „fajky“ aj logom a známym vzorom firmy Louis Vuitton a tiež šachovnicovým motívom. Najdrahší pár veľkosti číslo 36 sa predal za 352 800 dolárov (pri štvrtkovom kurze presne 308 756 eur).
VIDEO: Posledná kolekcia Virgila Abloha pre Louis Vuitton – uvedená po jeho smrti. Zdroj: ProfimediaŠportová obuv označovaná ako sneakers sa stala v posledných rokoch vyhľadávaným zberateľským artiklom a niektoré vzácne páry sa predávajú za desiatky tisíc dolárov. Luxusné značky v snahe osloviť mladých a rozšíriť svoju klientelu začali tvoriť kolekcie v spolupráci so značkami zameranými na športové a mestské oblečenie. Firma Dior, ktorá je rovnako ako Louis Vuitton súčasťou koncernu LVMH, napríklad spojila sily s radom obuvi Jordan od firmy Nike.
Podľa Sotheby's sa aukcii zúčastnilo vyše 1200 záujemcov, ktorí pochádzali z viac ako 50 krajín sveta. Väčšia časť kupcov bola mladšia ako 40 rokov a 40 percent ich pochádzalo z Ázie.

Najdrahšie tenisky, ktoré sa kedy predali, patrili hudobným alebo športovým hviezdam. Topánky Nike Air Yeezy 1, ktoré nosil rapper Kanye West, kúpil záujemcov za 1,8 milióna dolárov (1,57 milióna eur). Vlani v októbri potom pár športových topánok nosený legendou NBA Michaelom Jordanom na začiatku jeho kariéry vyšiel kupca na 1,5 milióna dolárov (1,31 milióna eur).