Firma teraz musí pred súdom vysvetliť, či umožňuje nákup kabelky za 10 000 dolárov a viac pomenovanej po známej herečke Jane Birkinovej len klientom „s dostatočnou nákupnou históriou“. Informuje o tom web amerického týždenníka Time.
Podľa názoru dvoch žalujúcich z Kalifornie sa francúzsky výrobca luxusnej módy previnil proti kartelovému právu. To zakazuje podmieňovať kúpu jedného tovaru iným tovarom.
Čítajte viac Doma majú kabelku tejto značky tisícky Sloveniek, slávne celebrity ju zbožňujú tiež. Namiesto loga však nosia... poriadne zvodné kúskyTina Cavalleri, ktorá je jednou z dvojice žalujúcich, časopisu povedala, že v obchodnom dome Hermès už minula desiatky tisíc dolárov. Keď ale v septembri 2022 prejavila záujem o ručne vyrábanú kabelku nazvanú po vlani zosnulej britskej herečke a speváčke Birkinovej, odišla s prázdnymi rukami. Predavači jej vysvetlili, že kabelku predávajú len „tým zákazníkom, ktorí ich obchod dôsledne podporujú“.
Druhý žalujúci Mark Glinoga uvádza, že sa žiadaný model kabelky pokúšal v roku 2023 získať niekoľkokrát. Vždy mu ale bolo povedané, „že si musí kúpiť ešte iný tovar a doplnky“.
„Kabelka Birkin sa spravidla ukazuje iba tým zákazníkom, ktorí sú uznaní za hodných,“ uvádza sa v žalobe. Výrobok sa niekedy prezentuje v oddelenej miestnosti. Podľa žaloby nedostávajú predavači za kabelky Birkin žiadnu províziu, ale patrí im trojpercentná provízia za iné predané výrobky, s pomocou ktorých si klient pri značke buduje nákupnú históriu.
Hermès prevádzkuje v Spojených štátoch približne 43 obchodov, z toho osem v Kalifornii. Spotrebitelia si podľa žaloby nemôžu „birkinky“ kúpiť online.
Žalobcovia požadujú bližšie nešpecifikovanú náhradu škody. Chcú tiež, aby súd vydal príkaz na zastavenie praktík, ktorými sa podľa nich Hermès previnil proti pravidlám hospodárskej súťaže.