To vedie analytikov k debatám, do akej miery môžu desaťtisíce „swifties“ stimulovať miestnu ekonomiku. Agentúra Reuters vo svojej analýze dochádza k záveru, že sa vplyv hudobných, ale aj športových podujatí na ekonomiku preceňuje.
Mnoho ľudí dúfa, že Swift spoločne s olympiádou vo Francúzsku a futbalovými majstrovstvami Európy v Nemecku pozdvihnú európsku ekonomiku, ktorá sa posledné dva roky s ťažkosťami vyhýba recesii a zaostáva za Spojenými štátmi.
Bez lupy veľa nenájdete
Je tu ale jeden problém: „Swiftonomika“ nie je skutočná. Hoci je americká hudobníčka megahviezdou, ktorá spôsobila revolúciu v hudobnom priemysle, až opadne nadšenie, na spozorovanie jej ekonomického prínosu budete potrebovať lupu.
Príkladom môže byť Štokholm. V máji sa na troch koncertoch zúčastnilo takmer 180 000 fanúšikov, z ktorých polovica prišla z cudziny, a vygenerovali mestu obrat blížiaci sa 850 miliónom švédskych korún. Pre Štokholm skvelý trojdňový kšeft, ale kvapka v mori pre švédsku ekonomiku, ktorá je pritom s ročnou produkciou 623 miliárd USD (14,5 bilióna Sk) až ôsma najväčšia v EÚ.
Čítajte viac Selfie Williama a jeho detí s Taylor Swift je bomba, ale... Ešte ste nevideli, ako britský princ tancuje na jej hit„Tento dodatočný obrat je pre Štokholm a najmä pre jeho odvetvie cestovného ruchu veľkou víkendovou vzpruhou,“ povedal hlavný ekonóm štokholmskej obchodnej komory Carl Bergkvist. „Ale tým to končí – jeden víkend, bez viditeľného alebo významného dopadu na celkový hospodársky rast.“
Hotely a reštaurácie zarábali ako o život a dokonca aj predaj kovbojských klobúkov vzrástol o 155 percent, odhaduje komora. Vplyv na ceny je podobne neviditeľný a mohol by byť dokonca menší, ako keď o rok skôr prišla Beyoncé, ktorej vystúpenie vyvolalo strach z inflácie. Či už s efektom Beyoncé, alebo bez neho, švédska inflácia odvtedy spadla z desiatich percent na súčasných niečo málo cez dve percentá.
Reštaurácie sa tešia pár dní, trvalý efekt… malý
„Existuje efekt Taylor Swfitovej? Ak áno, tak len extrémne malý a dočasný,“ uviedol Carsten Brzeski, ekonóm banky ING. „Pred podobnými veľkými akciami sa vždy veľa hovorí o veľkých ekonomických prínosoch, ale po ich skončení by ste potrebovali lupu, aby ste v číslach tieto takzvané prínosy našli,“ dodal.
To isté platí aj pre olympiádu a Euro 2024. Sú prínosom pre reštaurácie, výčapy piva alebo predajcu súvisiacich suvenírov, ale nemajú trvalý vplyv na spotrebu. „Táto spotreba zvyčajne predstavuje výdavky, ktoré by spotrebitelia vynaložili tak či tak, a ide zvyčajne o substitúciu,“ nechal sa počuť profesor Simon Shibli z Sheffield Hallam University.
Čítajte viac Aj tieto zbožňované mužské idoly pobláznila Taylor Swift! Odpadnete, koľko celebrít sa zabávalo na jej londýnskych koncertochPodľa tohto argumentu idú peniaze vynaložené na vstupenky alebo ubytovanie z rodinného rozpočtu, v ktorom zostane o to menej na iné výdavky, napríklad na cestovanie alebo stravovanie v reštauráciách. Žartovný „index čapovaného piva“, ktorý vydáva finančný dom Danske Bank, vykázal masívny nárast, keď Dánsko naposledy hralo na majstrovstvách Európy. Na maximá sa dostal, keď krčmy a reštaurácie zaznamenali 106-percentný nárast tržieb pri zápase s Anglickom.
Veľká časť peňazí skončí v USA
„Z mikroekonomického hľadiska tieto akcie znamenajú stimul, ale aj ten je malý a dočasný,“ komentoval tieto dáta Piet Haines Christiansen z Danske Bank. „Sú relevantné pre konkrétne odvetvia ako hotely a stravovanie, kamkoľvek dorazí Taylor Swiftová, alebo pre predaj piva v krajinách, ktoré práve hrajú futbal,“ dodal.
Niektoré miestne médiá sa minulý mesiac chytili prieskumu banky Barclays o míňaní „swifties“ a naznačili, že jej koncerty prinesú britskej ekonomike jednu miliardu libier. Ale okrem spomínaného substitučného efektu treba pripomenúť, že veľká časť tržieb vygenerovaných turné Eras sa skončí v USA, čo ešte zmenšuje už taký malý lokálny ekonomický prínos.
V ekonomikách veľkosti Británie alebo štátov kontinentálnej Európy ale podobné transfery nepohnú ani s dátami o medzinárodnom obchode, len v apríli totiž prebytok obchodnej bilancie (prevaha vývozu nad dovozom) dvadsiatich krajín eurozóny dosahoval 39 miliárd eur, pripomína Reuters.