Počas sobotňajšieho večera sa na červenom koberci predviedli desiatky párov. Zvedavé zraky divákov za zátarasmi sa snažili zahliadnuť garderóbu známych žien – lenže, až keď dámy odložili kožuchy, kabáty či bolerka do šatne, nechali priestor ostatným na pravé aj falošné komplimenty – veď na ples kritika predsa nepatrí.
Hlasujte v ankete o najlepšie šaty Plesu v opere
Pozornosť už tradične pútala herečka Zdena Studenková. V porovnaní s minulým rokom, keď žiarila v bielej kreácii od Marcela Holubca, sa jej však experiment s lookom šelmy veľmi nevydaril. Kombinácia zvieracieho vzoru na látke šiat v mixe s fialovou a našitými krištáľmi pôsobila prehnane a lacno. Dá sa oceniť, že Studenková ubrala pri šperkoch. Dekolt celkom od nich oslobodila, vystačila si s náušnicami, prsteňom a náramkom.
Pred plesom mali plné ruky práce slovenskí dizajnéri. Napríklad bolero na šatách od Hany Převrátilovej pre Andreu Cocherovú sa tvorilo vyše 160 hodín. Dôkladná ručná práca sa však vyplatila. Išlo o jeden z najpozoruhodnejších modelov večera. Bolero s výšivkou zobrazujúcou motív hrudného koša a chrbtovej kosti, drobnými lebkami a mašľami dopĺňali nádherne nadýchané šaty tmavomodrého matného odlesku. Slová jedného z hostí plesu, ktorý prácu Převrátilovej prirovnal k tvorbe Alexandra McQueena, veru neboli do vetra.
Převrátilovej sa však darilo aj v prípade spolupráce s ďalšou dámou – moderátorkou Verou Wisterovou. Jej model z čiernej čipky opäť zdobil pozoruhodný detail – akoby skelet ľudského tela kopírovali matné čierne „stuhy“ našité na šatách, ktoré hrali jemným trblietavým efektom a ktoré ryšavá kráska doplnila masívnymi náušnicami v štýle art-deco.
Herečka Emília Vášáryová už tradične stavila na šaty z dovozu. Jej červený model zdobený po bokoch nášivkami z červených kamienkov pôsobil elegantne, skvelú službu robili herečke transparentné rukávy. Vekovo vhodne zvolený model podčiarkol sviežou farbou mladistvý vzhľad herečky SND, k výnimočným nepatril. V tomto prípade sa skrátka výnimočnosť rodí v nositeľke, nie v jej kreácii.
Dizajnér Boris Hanečka sa pohral s efektom akejsi papierovej skladačky na róbe pre Alenu Heribanovú. Nevinnú bielu kreáciu, na prvý pohľad priam panensky romantickú, „rozbíjal“ pás trblietavej výšivky a presne geometricky našívanej vrstvy, ktorá riasením na bokoch tvorila efekt postavy Venuše. Celkový výsledok pôsobil ako model vzácnej kvetiny. Aj Heribanová šaty od Hanečku prirovnala k orchidei.
Pre moderátorku večera Adrianu Kmotríkovú zhotovila šaty dizajnérka Veronika Hložníková. Kreáciu zdobenú bohatou trblietavou výšivkou v dekolte a záplavou asymetricky radených volánov si obliekla na úvodný ceremoniál a nesklamala. Sama bola súčasť hry, programu – určitá teatrálnosť a opulentnosť sa od nej žiadala. Aj s jemnou gýčovitosťou. Škoda len, že neskôr šaty vymenila. Druhý model vôbec nepôsobil plesovo a Kmotríková si ho mohla odpustiť.
Pozoruhodne sa s plesovou výzvou vyrovnala herečka Zuzana Kronerová. V šatách s rozpitým kvetinovým vzorom od Ley Fekete, ktoré doplnila matnými kovovými šperkami a okuliarmi s výrazným červeným rámom sa od väčšiny prítomných dám výrazne líšila. Pozitívne! Drobný prvok teatrálnosti v podobe okuliarov, silná ženská osobnosť a kvalitný materiál šiat predstavil Kronerovú v podobe, o akej mnohí ani netušili. V podobe módnej experimentátorky, ktorá dokáže šikovne balansovať na hranici elegancie, hravosti a teátralnosti.
Romantická, nežná, očarujúca. Taká bola sopranistka Adriana Kučerová v pudrovoružových šatách od Róberta Bartolena. Materiál aj strih akoby odkazoval na baletku, ktorá sa chystá uchvátiť publikum. Dojem trošku kazil detail výšivky v oblasti drieku, na ktorej sa Bartolen pohral s matnými ružovými kameňmi. Pôsobil trochu zbytočne, masívne a príliš „usporiadane“. Známa slovenská sopranistka svojím výrazom, pôvabmi a gráciou však šatám dodala to, čo potrebujú najviac – uchvátnú nositeľku.
Podobné však platí aj pre moderátorku Jarmilu Hargašovú-Lajčákovú. Dáma s vrodenou gráciou dokáže často unosiť aj kreácie, nad ktorými by inak kritici ohŕňali nos. A ona sama má nos na šaty, ktoré podčiarknu jej pôvab. Čierny model od dizajnérky Lýdie Eckhardt, bohato zdobený volánmi v časti od kolien dolu a pošitý čiernymi aplikáciami v oblasti dekoltu, nebol výnimkou – a to aj napriek tomu, že kolekcie samotnej dizajnérky zväčša žnú nemálo kritík za neoriginálnosť, zastaralosť i prvoplánovosť. Ktohovie, možno aj vďaka Hargašovej má Eckhardtová stále úspech u prominentných zákazníčiek. V moderátorke má „vlajkovú loď“, za ktorú by bol každý dizajnér vďačný.
Či by podobnú vďaku vyvolala aj speváčka Eva Máziková, je však otázne. Nedokázať odhadnúť vhodnosť modelu vzhľadom na vek a postavenie dýcha nedostatkom sebareflexie. A neustojí to ani Mázikovej entuziazmus a energická prezentácia na verejnosti. Tortová krikľavoružová kreácia s výšivkami a krištáľmi by bola ťažkým sústom aj na dvadsaťročnej priateľke niektorého z bohatých mecenášov. V prípade speváčky so šiestimi krížikmi na krku – v kombinácii s odhalenými ramenami aj masívnym dekoltom, ktorý hrozil nehodou odhalenia, však pôsobila priam nestráviteľne.
Ale na druhej strane, ako už informovali mnohé denníky, práve speváčka žijúca v Nemecku, sa bavila až do rána. A to je tiež znakom toho, že bola so sebou spokojná. Či to na Ples v opere stačí, rozhodnite sami. A môžete aj zahlasovať v ankete o najlepšie oblečenú dámu plesu. Už tradične víťazku oslovíme a prinesieme článok o jej prípravách na ples či šatách.